Σεμνός και διακριτικός, μιλώντας με αυτοπεποίθηση και πάθος, ο διεθνούς φήμης χορευτής Ακραμ Καν δεν έμοιαζε καθόλου «Xenos» αναλύοντας χθες το νήμα της ιστορίας που συνδέει τους δύο μεγάλους πολέμους με τη σημερινή εποχή, την άνοδο της ξενοφοβίας, την κατάρρευση των κυρίαρχων μύθων και προτύπων και τη χειραγώγηση της Ιστορίας, ενόψει της παγκόσμιας πρεμιέρας της νέας του δουλειάς στην Αθήνα.

«Η ιστορία ξεκίνησε από τα παιδιά μου», μας είπε ο Ακραμ Καν για την αφορμή που τον οδήγησε σε μια αρχειακή έρευνα για τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και τη μεγάλη συμμετοχή των Ινδών στρατιωτών, γεγονός, που όπως σημείωσε, αποσιωπούνταν στα βρετανικά βιβλία Ιστορίας που διδάχθηκε ως μαθητής στο Λονδίνο. Η Ινδία συμμετείχε στον πόλεμο με δύναμη περίπου 1,5 εκατ. στρατιωτών. «Ενιωσα πως είχα ευθύνη να τους δείξω την Ιστορία με μια σφαιρική ματιά. Είδα ότι η Ιστορία χειραγωγείται από τους νικητές. Τα συμπτώματα που οδήγησαν στον Α΄ και Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο υπάρχουν και τώρα. Ηταν κάτι που δεν μπορούσα να αγνοήσω», σημειώνει.

Στο καινούργιο και ίσως τελευταίο του έργο, από την πλευρά του χορευτή, ο Ακραμ Καν θα παρουσιάσει μέσα από την ιστορία ενός Ινδού στρατιώτη, που περνούσε καλώδια ασυρμάτου στα χαρακώματα του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου, την πορεία προς την αποκτήνωση του ανθρώπου που προκαλεί ο πόλεμος. Ο μύθος του Προμηθέα, η προβληματική σχέση του ανθρώπου με την τεχνολογία, η «νέα θρησκεία» όπως την ονομάζει, η νίκη της «πληροφορίας» έναντι της «γνώσης» και της «σοφίας», το «εγώ» που έχει αναχθεί σε τάση μέσα από τις έξυπνες «i-συσκευές» έναντι του «εμείς» συνυπάρχουν μέσα στην παράσταση «Xenos» που θα παρουσιάσει στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση. «Ζούμε σε έναν κόσμο χωρίς πυξίδα», σημείωσε και τόνισε πως πρέπει να συνειδητοποιήσουμε πως αφήνουμε έναν άθλιο κόσμο στις επόμενες γενιές. Οι μύθοι, όπως είπε, της αποικιοκρατίας, του καπιταλισμού, του κυρίαρχου αρσενικού προτύπου έχουν φτάσει σε ένα τέλμα. «Ισως είναι μια ευκαιρία για τη νέα γενιά να δημιουργήσει τον δικό της μύθο, έναν μύθο κοινής δημιουργίας. Πιστεύω πως πρέπει να σκοτώσουμε τον τρόπο σκέψης μας και να καταστρέψουμε τον τρόπο ζωής μας για χάρη της νέας γενιάς», είπε.

Γιος μεταναστών από το Μπανγκλαντές, με παππού διάσημο μαθηματικό της εποχής του, οι ελπίδες της οικογένειάς του για την ακαδημαϊκή σταδιοδρομία του μικρού Ακραμ εξανεμίστηκαν σχετικά γρήγορα. Ο ίδιος κατάλαβε σύντομα ότι δεν θα γινόταν ποτέ αστέρι των αλγεβρικών μαθηματικών αλλά το μέλλον του ήταν στα «μαθηματικά του σώματος». Επειτα από 30 χρόνια στη σκηνή, ο Ακραμ Καν κλείνει, όπως είπε, αυτό το κεφάλαιο της ζωής του ακούγοντας τη φωνή του σώματός του. «Το σώμα δεν μπορεί να κρυφτεί, είναι γυμνό. Η ιστορία του Ινδού στρατιώτη μοιάζει με αυτό».

​​«Xenos», Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, από 21 Φεβρουαρίου.

Πηγή: kathimerini.gr