Η Μόνικα Βίτι ως σύμβολο του ιταλικού σινεμά
ΡΩΜΗ

Eίναι δύσκολο να το πιστέψει κανείς πως η Μόνικα Βίτι θα χρόνια. Οσοι αγάπησαν τον ιταλικό κινηματογράφο, ιδίως των δεκαετιών του ’60 ή του ’70, έχουν θερμές αναμνήσεις από την «Περιπέτεια», τη «Νύχτα», την «Εκλειψη» ή την «Κόκκινη Ερημο», τις μεγάλες ταινίες του Μικελάντζελο Αντονιόνι, όπου πρωταγωνιστούσε η Μόνικα Βίτι, ως διεθνής, πλέον, σταρ. Ο χρόνος δημιουργεί ψευδαισθήσεις και δεν είναι εύκολο να συνειδητοποιήσει κανείς ότι τα χρυσά εκείνα χρόνια έχουν απόσταση από το σήμερα μεγαλύτερη του μισού αιώνα. Πρόσφατα εγκαινιάστηκε στη Ρώμη, στο Παλάτσο Quirinale, μία έκθεση αφιερωμένη στη Μόνικα Βίτι. Η έκθεση θα διαρκέσει ώς τις 10 Ιουνίου και είναι διαδραστική με φωτογραφίες και βίντεο υπό τον συμβολικό τίτλο «La dolce Vitti», η γλυκιά Βίτι. Επί της ουσίας, είναι μια αφήγηση 40 χρόνων λαμπρής πορείας του ιταλικού κινηματογράφου με όχημα ή πρόσχημα την εμβληματική συμβολή της λαμπρής σταρ. Είναι λυπηρό που η ίδια η Μόνικα Βίτι αν και εν ζωή δεν μπορεί να χαρεί με αυτή τη δημόσια αναγνώριση. Από το 2011 πάσχει από Αλτσχάιμερ και από ό,τι φαίνεται δεν έχει επαφή με το περιβάλλον. Η ασθένειά της έχει ανακοινωθεί επισήμως και φέτος, ο σύζυγός της επιβεβαίωσε, σύμφωνα με την wikipedia, ότι η Μόνικα Βίτι είναι εν ζωή και ότι ζει στη Ρώμη σε συνθήκες ειδικής φροντίδας. Η έκθεση στη Ρώμη ήταν μία ιδέα του Ινστιτούτου Luce Cinecittà, που θέλησε να διοργανώσει μια πλατφόρμα δικαίωσης για τα χρυσά χρόνια του ιταλικού σινεμά, δικαιώνοντας παράλληλα και τιμώντας τη Μόνικα Βίτι ως μία από τις τελευταίες εκπροσώπους εκείνης της εποχής. Με τρεις επιμελητές, η έκθεση φέρνει στο κοινό πλούσιο υλικό. Υπάρχουν πάνω από 70 φωτογραφίες, πολλές από τις οποίες σπάνιες, από αρχεία της ιστορίας του κινηματογράφου καθώς και από ιδιωτικές συλλογές, ακόμη και από συλλογές φωτορεπόρτερ. Ιδιαίτερα συγκινητική παράμετρος είναι τα ηχητικά ντοκουμέντα, με τη φωνή της ίδιας της Μόνικα Βίτι που αφηγείται τις αναμνήσεις της ή διαβάζει αποσπάσματα από δικά της κείμενα. Επίσης, μπορεί κανείς να ακούσει διηγήσεις μεγάλων προσωπικοτήτων του ιταλικού σινεμά που μιλούν για τη συνεργασία τους με τη Μόνικα Βίτι, όπως των Αλμπέρτο Σόρντι, Ετόρε Σκόλα, Τζιανκάρλο Τζανίνι, Ντίνο Ρίζι και άλλων πολλών.

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ
Τα Ωραία του Πέραν

Στο ελληνικό προξενείο, στην Κωνσταντινούπολη, στο Σισμανόγλειο Μέγαρο, στον πεζόδρομο Ιστικλάλ, εγκαινιάστηκε η ομαδική εικαστική έκθεση με έργα Ελλήνων ζωγράφων και φωτογράφων. Η έκθεση με τίτλο «Τα Ωραία του Πέραν» οργανώθηκε με την επιμέλεια της Ιριδος Κρητικού και την υποστήριξη του προξένου μας Ευάγγελου Σέκερη. Θα παραμείνει ανοικτή έως τις 13 Απριλίου. Στη φωτογραφία, το έργο της ζωγράφου Ειρήνης Βογιατζή, που συμμετέχει μαζί με άλλους αξιόλογους εικαστικούς.

ΔΡΕΣΔΗ
Δέος για τον Βερονέζε

Ενας επισκέπτης περιεργάζεται το έργο «Η Μαντόνα της οικογένειας Κουτσίνα» (περ. 1571) στην έκθεση «Βερονέζε: ο κύκλος Κουτσίνα» που παρουσιάζεται στην Παλαιά Πινακοθήκη της Δρέσδης (Gemaeldegalerie Alte Meister). Είναι η δελεαστική παρουσίαση του Πάολο Κάλιαρι, που στην ιστορία της τέχνης έγινε γνωστός ως Βερονέζε. Στην τέχνη του εκπροσωπούνται θεαματικά ο πλούτος και η αίγλη της Βενετίας του 16ου αιώνα. Mαζί με τον Τιτσιάνο και τον Τιντορέτο αποτελούν τη χρυσή τριανδρία.

ΣΙΔΝΕΪ
Ο Αϊ Ουέι Ουέι στην Αυστραλία

Φωτογραφημένος μπροστά σε μια δική του εγκατάσταση, σύμβολο της διεθνούς προσφυγικής κρίσης, ο Κινέζος εικαστικός Αϊ Ουέι Ουέι στέλνει το δικό του μήνυμα στον κόσμο προβάλλοντας το γεγονός της νέας του έκθεσης, αυτήν τη φορά στο Σίδνεϊ. Ο Αϊ Ουέι Ουέι, ως πολιτικοποιημένος καλλιτέχνης, δήλωσε πως η προσφυγική κρίση είναι ένα πανανθρώπινο ζήτημα ασχέτως των κοινωνιών που επηρεάζει άμεσα. Στην Αυστραλία, παρουσιάζει μια τεράστια λέμβο με 300 ανθρώπινες φιγούρες.

ΛΟΝΔΙΝΟ
Η τέχνη του Μπερν-Τζόουνς

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική του έργου τού ζωγράφου Μπερν-Τζόουνς (1833-1898), ενός από τους μεγάλους Προραφαηλίτες, παρουσιάζεται ώς τον Φεβρουάριο 2019 στην Τate Britain στο Λονδίνο. Η έκθεση παρουσιάζει 150 έργα ζωγραφικής, ταπισερί και βιτρό, όλα ενδεικτικά του τρόπου με τον οποίο ο Μπερν-Τζόουνς προσέγγιζε την τέχνη εμπνεόμενος από τους μύθους, τους θρύλους και τη Βίβλο. Ο Μπερν-Τζόουνς θεωρείται ένας από τους σκαπανείς του κινήματος του συμβολισμού.

ΡΟΤΕΡΝΤΑΜ
Ρεαλισμός πέραν ορίων

Πάντα προκαλεί τεράστιο ενδιαφέρον το έργο του Aυστραλού εικαστικού καλλιτέχνη Ron Mueck, ο οποίος είναι διάσημος για τα ρεαλιστικά γλυπτά του που υπερβαίνουν σχεδόν τα όρια της πιστής απόδοσης. Αυτήν την περίοδο παρουσιάζονται έργα του, ανάμεσα σε άλλων καλλιτεχνών, στο Kunsthal του Ρότερνταμ σε μια ομαδική έκθεση με τίτλο «Υπερρεαλιστική γλυπτική». Στο Ρότερνταμ εκτίθεται μια ξεχωριστή επιλογή των τρισδιάστατων έργων διαφόρων καλλιτεχνών των τελευταίων 50 ετών.

Πηγή: kathimerini.gr