Οκτώ από τις φωτογραφίες που ξεχώρισαν μεταξύ 320.000 συμμετοχών στον φετινό διαγωνισμό Sony World Photography Awards.

1. ΜΑΛΑΙΣΙΑ, 1ος ΝΙΚΗΤΗΣ*
Yen Sin Wong

Δεν είναι πανιά που χορεύουν στον άνεμο αλλά απλωμένα δίχτυα που κυματίζουν καθώς τα «σφυροκοπούν» οι δυνατοί αέρηδες στην επαρχία Φουτσιάν της νοτιοανατολικής Κίνας. Ο ντόπιος ψαράς προσπαθεί να τα προσπεράσει με επιδέξιους ελιγμούς και άθελά του δημιουργεί τις ιδανικές συνθήκες για το βραβευμένο ενσταντανέ. Ο Yen Sin Wong βρισκόταν εκεί για ρεπεράζ μελλοντικών φωτογραφικών αποστολών. Κοντοστάθηκε και ζήτησε από τον οδηγό του να πλησιάσει, προκειμένου να πετύχει την καλύτερη γωνία λήψης. Αυτό που λέμε, στο κατάλληλο σημείο, την πιο κατάλληλη στιγμή.



Φωτογραφία: Kyaw Win Hlaing, 2nd place, Myanmar National Award, 2018 Sony World Photography Award

2. ΜΙΑΝΜΑΡ, 2ος ΝΙΚΗΤΗΣ*
Kyaw Win Hlaing

Καυτές πέτρες, καπνός, μυρωδιά από θειάφι και ένα τοπίο που κόβει την ανάσα. Για τους κατοίκους της ανατολικής Ιάβας στην Ινδονησία, το όρος Mπρόμο δεν είναι απλώς ένα ακόμη ενεργό ηφαίστειο της χώρας, αλλά μια περιοχή με βαθιά θρησκευτική σημασία. Η ονομασία του μάλιστα ταυτίζεται με τη λέξη που χρησιμοποιείται στην τοπική γλώσσα για την ινδουιστική θεότητα Βράχμα. Εδώ και αιώνες, οι ντόπιοι πραγματοποιούν κάθε χρόνο προσκύνημα στον κρατήρα του. Καταθέτοντας τις «προσφορές» τους στον θεό –φρούτα, ρύζι και ζώα– ελπίζουν να τον εξευμενίσουν, ώστε να μην προκαλέσει πιθανή έκρηξη, με ό,τι αυτή συνεπάγεται.



Φωτογραφία: © Suphakaln Wongcompune, Thailand, Commended, Open Travel and 3rd Place, Thailand National Award, 2018 Sony World Photography Awards

3. TΑΪΛΑΝΔΗ, 3ος ΝΙΚΗΤΗΣ*
Suphakaln Wongcompune

Η ξύλινη γέφυρα U-Bein, μήκους 1,2 χλμ., που συνδέει τις όχθες της λίμνης Taungthaman στη Μιανμάρ, θεωρείται από τις παλαιότερες στον κόσμο. Οι άνθρωποι που ζουν στα χωριά πέριξ αυτής τη διασχίζουν καθημερινά για να πουλήσουν τα εμπορεύματά τους, ενώ οι τουρίστες σταματούν εδώ για να αγοράσουν μικροσουβενίρ. Το πέρασμα των ετών έχει επιφέρει σημαντικές φθορές στη χρονολογούμενη το 1850 κατασκευή, ωστόσο δωρεές από ανεξάρτητους φορείς συνέβαλαν στη συγκέντρωση των απαιτούμενων πόρων και σύντομα αναμένεται να αρχίσουν εργασίες αποκατάστασής της.



Φωτογραφία: © Panos Skordas, Greece, Winner, Open Culture, and Winner, Greece National Award, 2018 Sony World Photography Awards

4. ΕΛΛΑΔΑ, 1ος ΝΙΚΗΤΗΣ*
Πάνος Σκορδάς

Τον περασμένο Απρίλιο, ο Έλληνας φωτογράφος Πάνος Σκορδάς ταξίδεψε οικογενειακώς στην Κρήτη. Ένα από τα αξιοθέατα που ήθελε να δείξει στον γιο του ήταν η Κνωσός… αλλιώς. Κατασκεύασε μια στολή Μινώταυρου και τον έπεισε να τη φορέσει στο μινωικό ανάκτορο και να σταθεί μπροστά στον φακό, κρατώντας στο χέρι τον μίτο της Αριάδνης. Ο χρόνος που είχε στη διάθεσή του ήταν ελάχιστος, γιατί το κρύο ήταν αρκετό και το νεαρό «μοντέλο» δεν θα άντεχε για πολύ. Η λήψη τού χάρισε δύο διακρίσεις: αυτήν του εθνικού νικητή, αλλά και της καλύτερης μεμονωμένης εικόνας στην κατηγορία «Πολιτισμός» του Ανοιχτού Διαγωνισμού.



Φωτογραφία: © Abdulla AL-Mushaifri, Winner, Qatar National Award, 2018 Sony World Photography Awards

5. ΚΑΤΑΡ, 1ος ΝΙΚΗΤΗΣ*
Abdulla AL-Mushaifri

Σαν πελώριο κύμα που σηκώνεται από τη γη στον ουρανό υψώνεται το Heydar Aliyev Center, στο Μπακού του Αζερμπαϊτζάν. Έργο της Ζάχα Χαντίντ, δημιουργήθηκε για να στεγάσει μουσείο αφιερωμένο στον πρώτο πρόεδρο της χώρας, Heydar Aliyev. Την κατασκευή του –αλλά και τη βράβευση της Ιρακινοβρετανής αρχιτέκτονα για τον σχεδιασμό του– είχαν επισκιάσει μερικά χρόνια νωρίτερα διεθνείς διαμαρτυρίες για τις αμφιλεγόμενες εργασιακές συνθήκες στο εργοτάξιο, αλλά και για τον τρόπο με τον οποίο διευθετήθηκαν το ιδιοκτησιακό καθεστώς της έκτασης και οι αποζημιώσεις των κατοίκων.



Φωτογραφία: © Brendon Cremer, South Africa, Commended, Open Wildlife and Winner, South Africa National Award, 2018 Sony World Photography Awards

6. ΝΟΤΙΑ ΑΦΡΙΚΗ, 1ος ΝΙΚΗΤΗΣ*
Brendon Cremer

To καταφύγιο άγριας ζωής Zimanga είναι μια έκταση 60.000 στρεμμάτων που απευθύνεται αποκλειστικά σε φωτογράφους, προσφέροντάς τους την ευκαιρία να απαθανατίσουν είδη της αφρικανικής πανίδας στο φυσικό τους περιβάλλον. Η υπομονή εδώ είναι το πιο μεγάλο προσόν, καθώς συχνά το μόνο που έχεις να κάνεις είναι απλώς να περιμένεις. Η ανταμοιβή θα έρθει, όταν μια διψασμένη αρσενική λεοπάρδαλη θα σταματήσει να πιει νερό στα 4 μέτρα από το σημείο όπου έχεις στήσει τον εξοπλισμό σου. Θα σε κοιτάξει διερευνητικά, με όλες τις αισθήσεις της σε επιφυλακή, και θα σου χαρίσει, εκτός από το πορτρέτο της, μια ανατριχιαστική εμπειρία ζωής.



Φωτογραφία: © Trung Pham Huy, Vietnam, 1st Place, National Awards, 2018 Sony World Photography Awards

7. ΒΙΕΤΝΑΜ, 1ος ΝΙΚΗΤΗΣ*
Trung Pham Huy

Όταν λόγω παλίρροιας η στάθμη του νερού ανεβαίνει, μόνο με βάρκα προσεγγίζονται τα μαγκρόβια δάση του νοτιοδυτικού Βιετνάμ. Εδώ, ανάμεσα στις πανύψηλες μελαλεύκες, μια γυναίκα συλλέγει νεροκάστανα, υδρόβιο είδος κι αυτό, γνωστό για τους βρώσιμους βολβούς του και δημοφιλές συστατικό της ασιατικής κουζίνας. Θα τα πουλήσει πιθανόν στην τοπική αγορά ή μπορεί και να τα χρησιμοποιήσει στη μαγειρική της. Το τι απέγινε η «ψαριά» μικρή σημασία έχει και ούτε θα το μάθουμε ποτέ. Η ατμοσφαιρικότητα της στιγμής και το μεγαλείο της φύσης επισκιάζουν τα απλά, τα καθημερινά και τα ανθρώπινα.



Φωτογραφία: © Mikkel Beiter, Denmark, 1st Place, National Awards, 2018 Sony World Photography Awards

8. ΔΑΝΙΑ, 1ος ΝΙΚΗΤΗΣ*
Mikkel Beiter

Στη χρωματική παλέτα των νησιών Λοφότεν στον Αρκτικό Κύκλο, τον χειμώνα οι αντιθέσεις κυριαρχούν. Με φόντο μια σειρά από θεαματικούς γεωλογικούς σχηματισμούς, το λευκό του χιονιού και το γκρίζο του ουρανού συνδιαλέγονται με τις πορτοκαλοκίτρινες προσόψεις των σπιτιών. Όμως εν προκειμένω, αυτό που εντυπωσιάζει είναι η αυστηρή γεωμετρία του κάδρου – λες και η σκεπή του ξύλινου σπιτιού φτιάχτηκε για να «ακολουθεί» τις γραμμές του όρους Olstinden. Και μαζί, η απόλυτη ησυχία που μοιάζει να σκεπάζει τα πάντα.

* Oι επιλογές των φωτογραφιών έγιναν μεταξύ αυτών που διακρίθηκαν στα Εθνικά Βραβεία του διαγωνισμού.