Oταν ο κόσμος άνοιξε τα μάτια μετά το 1918

ΛΟΝΔΙΝΟ

Μπροστά στο έργο «Marguerite Kelsey» του Βρετανού ζωγράφου Μέρεντιθ Φράμπτον (1894-1984), πολλές σκέψεις μπορούν να γεννηθούν πέρα από την αρμονία και τη φαινομενική γαλήνη του ολόσωμου πορτρέτου. Είναι ένα από τα πολλά και εκλεκτά έργα ζωγραφικής που συγκροτούν την έκθεση για την τέχνη μετά το 1918 με αφορμή τις εκδηλώσεις για τα 100 χρόνια από τη λήξη του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου.

Η έκθεση με πρωτότυπο τίτλο «Aftermath: Art in the Wake of World War One» παρουσιάζεται στην Tate Britain του Λονδίνου ώς τις 23 Σεπτεμβρίου, ορίζοντας μία ακτίνα στην παραγωγή έργων τέχνης που αρχίζει από το Ηνωμένο Βασίλειο και φθάνει ώς τη Γερμανία και τη Γαλλία, χώρες με μεγάλο αριθμό θυμάτων στον Μεγάλο Πόλεμο.

Δεν ήταν οι μόνες, φυσικά, αλλά η τέχνη τους είχε μεγάλη επιδραστικότητα σε όλον τον κανόνα της δυτικής τέχνης αλλά και στη σταδιακή επικράτηση όλων των νεωτερικών ρευμάτων, σε όλες τις τέχνες, πρωτογενείς και εφαρμοσμένες, μετά τη ρήξη του 1914-1918. Επί της ουσίας, η έκθεση εξετάζει τον τρόπο με τον οποίο καθιερωμένοι αλλά και νέοι καλλιτέχνες αντέδρασαν μετά τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο και την ερείπωση του παλαιού κόσμου. Ειδικά, η δεκαετία του 1920 είδε εξαιρετικά σημαντικές εξελίξεις, με τον εξπρεσιονισμό στη Γερμανία της Δημοκρατίας της Βαϊμάρης και τον σουρεαλισμό στη Γαλλία. Στην Αγγλία, λόγω διαφορετικής παράδοσης, συνυπήρχαν πολλά ρεύματα καθώς και η παραστατική ζωγραφική με νεωτερικά στοιχεία. Ο ακαδημαϊσμός αλλά και η δημόσια τέχνη παρήγαγαν πολλές αναμνηστικές στήλες, κενοτάφια, ηρώα και προτομές ως δήλωση φόρου τιμής στην εκατόμβη της νεολαίας που γεννήθηκε στη δεκαετία του 1890 και θεωρήθηκε «χαμένη γενιά». Αλλά η τέχνη που γεννιόταν στα ατελιέ, δήλωνε με σαφήνεια την αναχώρησή της από τα δοκιμασμένα μονοπάτια και παρήγαγε έργα αρκετά ανατρεπτικά ως προς το δημόσιο γούστο και την κατεστημένη άποψη περί αρμονίας. Αυτή η ρήξη, που απλώς επιτάχυνε και μορφοποίησε τον πρώιμο μοντερνισμό της περιόδου 1890-1914, έδωσε έργα που σήμερα θεωρούνται μέρος της ιστορίας της τέχνης, όπως τα έργα του Οτο Ντιξ στη Γερμανία ή του Αντρέ Μασόν και του Φερνάν Λεζέ στη Γαλλία. H προβολή ενός βλέμματος στο μέλλον έγινε ο νέος κανόνας.

ΜΑΔΡΙΤΗ
Ρώσοι ντανταϊστές

Ενα από τα 500 έργα που συγκροτούν την έκθεση «Το κίνημα νταντά της Ρωσίας, 1914-1924», στο Μουσείο «Βασίλισσα Σοφία». της Μαδρίτης, είναι και αυτό το γλυπτό του Βλαντίμιρ Τάτλιν, το οποίο προκαλεί το ενδιαφέρον του επισκέπτη. Είναι μια μεγάλη έκθεση που εγκαινιάστηκε πριν από λίγες ημέρες και θα διαρκέσει έως τις 22 Οκτωβρίου, φέρνοντας στην Ισπανία εκατοντάδες έργα από 90 καλλιτέχνες κυρίως Ρώσους, όπως ο Καζιμίρ Μάλεβιτς και η Ολγα Ροζάνοβα, αλλά και ο Φρανσίς Πικαμπιά και ο Μαν Ρέι.

ΝΑΣΒΙΛ
Η ιστορία της κάντρι

Στην πολιτεία του Τενεσί, το Νάσβιλ είναι η πρωτεύουσα της κάντρι μουσικής, κέντρο για όλους τους θιασώτες, Αμερικανούς και μη. Οι σταρ της κάντρι έχουν διεθνές κοινό και φυσικά έχουν και το Country Music Hall of Fame and Museum. Εκεί, οι επισκέπτες μπορούν να περιηγηθούν στα παρασκήνια της κάντρι, δηλαδή σε όλες εκείνες τις προσωπικότητες που επέδρασαν στη διάδοση του είδους. Η δεκαετία του 1970 θεωρείται σταθμός στη διεθνοποίηση του κλασικού αμερικανικού ήχου.

ΕΔΙΜΒΟΥΡΓΟ
Με τρένα και αεροπλάνα

Στην Εθνική Πινακοθήκη  της Σκωτίας, στο Εδιμβούργο, η νέα έκθεση έχει σχέση με τις μεταφορές. Με τίτλο «Αεροπλάνα, Τρένα και Αυτοκίνητα», η έκθεση παρουσιάζει κυρίως φωτογραφίες με αφετηρία το 1840 ώς τα μέσα του 20ού αιώνα, όλες από τα αρχεία της Πινακοθήκης της Σκωτίας. Είναι ένα ταξίδι στα πέρατα του κόσμου που δείχνει πώς η φωτογραφία συνδύασε τις τεχνολογικές εξελίξεις με την ποίηση. Περιλαμβάνονται μεγάλα ονόματα, όπως ο Αλφρεντ Στίγκλιτς και ο Αλφρεντ Μπάκχαμ.

ΤΕΛ ΑΒΙΒ
Το νέο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας

Ενας τεράστιος σκελετός φάλαινας θα περιλαμβάνεται στα πολλά εκθέματα στο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας του Τελ Αβίβ (Steinhardt Museum of Natural History). Το Ισραήλ εγκαινιάζει νέο εθνικό Μουσείο Φυσικής Ιστορίας, το οποίο θα είναι τεχνολογικά πρωτοπόρο και στέγη άνω των 5,5 εκατομμυρίων δειγμάτων από είδη προερχόμενα από όλη την υφήλιο. Σκοπός είναι η καλλιέργεια μιας νέας συνείδησης για το μέλλον του πλανήτη με έμφαση στην οικολογική πολιτική μέσα στην ίδια τη χώρα.

ΜΟΣΧΑ
Ο Μπάνκσι και οι Ρώσοι

Πάνω από 100 έργα του διάσημου καλλιτέχνη του δρόμου Μπάνκσι συγκεντρώθηκαν και αποτελούν το σώμα της έκθεσης που παρουσιάζεται έως τις 2 Σεπτεμβρίου, στη Μόσχα, στο Κεντρικό Σπίτι των Καλλιτεχνών (γνωστό διεθνώς ως Central House of Artists). Είναι ένας αχανής χώρος που δημιουργήθηκε το 1979 ως κρατικός οίκος τέχνης και παρουσίασε μεγάλου διαμετρήματος διεθνείς εκθέσεις. Είναι ένα μεγάλο μοντερνιστικό κτίριο, ενδεικτικό της κρατικής αρχιτεκτονικής της εποχής του.

Πηγή: kathimerini.gr