ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ
O θαυμαστός και σιωπηλός κόσμος του βυθού

Ο κόσμος του βυθού έρχεται διαρκώς στο προσκήνιο, καθώς γίνεται ολοένα και πιο γοητευτική η πρόκληση κατανόησης ενός μυστικού και σιωπηλού απέραντου σύμπαντος για το οποίο ελάχιστα γνωρίζει ο μέσος άνθρωπος. Η τοπιογραφία κάτω από τη στάθμη της θάλασσας αγγίζει τα όρια του υπερρεαλισμού, της ψευδαίσθησης και της επιστημονικής φαντασίας, ίσως γιατί υπάρχει χαμηλός βαθμός εξοικείωσης. Ο βυθός ανέκαθεν σαγήνευε και η εξερεύνησή του έχει περάσει στην ποπ κουλτούρα, αλλά μας έρχεται και ως απόηχος από τη λογοτεχνία. Ο Ιούλιος Βερν έχει πλήρη συνείδηση του βυθού όσο και της θάλασσας, αρκεί να σκεφτεί κανείς τις «Είκοσι χιλιάδες λεύγες κάτω από τη θάλασσα». Αλλά και ως προέκταση του αστικού εκτοπίσματος μιας μεγαλούπολης, όπως η Κωνσταντινούπολη, αλλά και ως τρόπος κατανόησης του παλίμψηστου και του ίχνους της αδιάλειπτης διαβίωσης, ο Ορχάν Παμούκ δίνει μια εξαιρετική περιγραφή του βυθού του Βοσπόρου στο «Μαύρο βιβλίο». Στην άλλη άκρη του κόσμου, στη Νέα Υόρκη και στο περίφημο ενυδρείο της (New York Aquarium), μόλις χθες εγκαινιάστηκε μια νέα έκθεση που είναι βέβαιο ότι θα συνεγείρει τα πλήθη. Είναι μια έκθεση που δίνει πλήρη διαφάνεια στον κόσμο του ωκεανού και επιλέγει ως μοχλό πρόκλησης του δημόσιου ενδιαφέροντος τους καρχαρίες. Με τίτλο «Τα θαύματα του ωκεανού: Καρχαρίες», η έκθεση στη Νέα Υόρκη, χωρίς να αποφεύγει την πρόκληση ισχυρών συναισθημάτων έκπληξης και δέους, επιχειρεί να μας δείξει αυτό που επιμένουμε να αγνοούμε. Αυτό που συμβαίνει στον σκοτεινό κόσμο του βυθού. Στη φωτογραφία του Ασοσιέιτεντ Πρες, ο δημοσιογράφος Εμιλιάνο Μέγκα είναι έτοιμος να φωτογραφίσει ένα ψάρι, καθώς ο ίδιος έχει πάρει θέση σε μια υποβρύχια σήραγγα προκειμένου να προβάλει τα εκθέματα της έκθεσης. Στην ουσία, αυτό που βλέπει ο επισκέπτης είναι η Νέα Υόρκη «ανάποδα», δηλαδή η ευρύτατη υποβρύχια ενδοχώρα της. Στην έκθεση καταλαμβάνει εκατοντάδες τετραγωνικά μέτρα και απαιτήθηκαν εννέα τεράστιες δεξαμενές με τόνους νερού, ούτως ώστε να μπορέσουν να επιζήσουν 115 είδη του βυθού. Οι καρχαρίες είναι οι πρωταγωνιστές, όμως ο πλούτος και η ποικιλία αυτού του εν πολλοίς άγνωστου κόσμου συναρπάζει όχι μόνο για τα έμβια όντα αλλά και για το γεωφυσικό του ανάγλυφο.

ΠΑΡΙΣΙ
Ο Μπάνκσι ξαναχτυπά

Κυνήγι θησαυρού είναι η αναζήτηση των νέων έργων τέχνης του δρόμου που αποδίδονται στον διάσημο Μπάνκσι. Τα επτά νέα έργα είναι διάσπαρτα σε δρόμους του Παρισιού και έχουν ήδη γίνει τουριστικό αξιοθέατο. Ενδέχεται να είναι και περισσότερα, καθώς τα επτά έργα είναι αυτά που εντοπίστηκαν και ταυτίστηκαν. Ενα από τα έργα του Μπάνκσι εντοπίστηκε κοντά σε ένα πρώην κέντρο υποδοχής για μετανάστες, στις βόρειες συνοικίες της γαλλικής πρωτεύουσας, σύμφωνα με τον ιστότοπο Artistikrezo.

ΠΟΛΩΝΙΑ
Στο σπίτι του Κοπέρνικου

Αυτό το ατμοσφαιρικό εσωτερικό προέρχεται από το μουσείο του αστρονόμου Νικολάου Κοπέρνικου στο Τορούν της Πολωνίας, όπου γεννήθηκε το 1473. Το μουσείο άνοιξε και πάλι για τους επισκέπτες μετά τις εργασίες ανακαίνισης που το είχαν κρατήσει κλειστό. Στεγάζεται σε ένα εντυπωσιακής αρχιτεκτονικής αστικό σπίτι του 15ου αιώνα, τυπικό της ευμάρειας των αστών στην περιοχή. Λέγεται ότι ο Κοπέρνικος γεννήθηκε σε αυτό ακριβώς το σπίτι, αλλά αυτή η πληροφορία δεν είναι τεκμηριωμένη.

ΟΣΤΑΝΔΗ
Γλυπτά στην άμμο

Εξάπτει τη φαντασία το φεστιβάλ γλυπτικής στην άμμο που γίνεται κάθε καλοκαίρι στην Οστάνδη, στο Βέλγιο. Φέτος το θέμα ήταν οι ήρωες εμπνευσμένοι από την Ντίσνει και την Pixar, από τα κόμικς της Marvel και τον «Πόλεμο των Αστρων». Πάνω από 240 καμιόνια έφεραν άμμο για τις ανάγκες του φεστιβάλ. Ηρθαν 40 καλλιτέχνες 12 διαφορετικών εθνικοτήτων και δημιούργησαν 150 γλυπτά, δουλεύοντας επί ένα μήνα. Το φεστιβάλ της Οστάνδης είναι το μεγαλύτερο του κόσμου στο είδος του.

ΜΑΔΡΙΤΗ
Ο Μονέ και ο Μπουντέν

Η νέα μεγάλη έκθεση στη Μαδρίτη, για όσους αγαπούν τη ζωγραφική του 19ου αιώνα, βρίσκεται στο Μουσείο Thyssen-Bornemisza και παρουσιάζει έργα του Κλοντ Μονέ (1840-1926) και του δασκάλου του, Ευγένιου Μπουντέν (1824-1898). Η κοινή παρουσίαση μαθητή και δασκάλου μάς οδηγεί στη γέννηση του ιμπρεσιονισμού, αλλά και στις βασικές επιρροές που δέχθηκε ο Κλοντ Μονέ. Η έκθεση, που συγκεντρώνει περί τα 100 έργα, θα παραμείνει ανοικτή έως τις 30 Σεπτεμβρίου.

ΛΟΝΔΙΝΟ
Διάσπαρτα γλυπτά

Ο ετήσιος θεσμός «Γλυπτική στην πόλη» δίνει ζωή σε πολλά κεντρικά σημεία του Λονδίνου και τη δυνατότητα σε χιλιάδες επισκέπτες και κατοίκους να χαρούν έργα τέχνης από κορυφαίους δημιουργούς σε πολυσύχναστα μέρη. Στη φωτογραφία, βλέπουμε μια στιγμή φροντίδας για το γλυπτό του Τόμας Τζ. Πράις, ενός από τους 18 κορυφαίους καλλιτέχνες που συμμετέχουν στο πρόγραμμα μαζί με τη Σάρα Λούκας και τoν Σον Σκάλι. Η ιδέα είναι τα γλυπτά να συνομιλούν με αρχιτεκτονικά ορόσημα της πόλης.

Πηγή: kathimerini.gr