Το πρωτοσέλιδο του The New York Times Magazine, κοσμεί ο διεθνώς αναγνωρισμένος Έλληνας σκηνοθέτης, Γιώργος Λάνθιμος, σε άρθρο της Alexandra Kleeman, με τίτλο, «Το όραμα του Γιώργου Λάνθιμου προκαλεί πόλωση».

Οι New York Times περιγράφουν τον Έλληνα σκηνοθέτη ως «μυστηριώδη και ντροπαλό» και απεικονίζουν τον κινηματογραφικό του κόσμο ως «ένα σκοτεινά σουρρεαλιστικό και αμήχανα αστείο μέρος, στον οποίο αντικρίζεται το είδωλο μας, κάτω από ένα παραμορφωτικό φως».

«Σε όλες τις ταινίες του βρίσκεται σε πρώτο πλάνο η κλειστοφοβία του πολιτισμένου κόσμου και η πρωτόγονη προσπάθεια των χαρακτήρων να επιβιώσουν μέσα στα πλαίσια του», γράφει η Kleeman.

Η αρθρογράφος συναντήθηκε με τον Λάνθιμο στο προσωπικό νησί του Ίνγκμαρ Μπέργκμαν, στο πλαίσιο ενός ετήσιου φεστιβάλ που διοργανώνεται προς τιμήν του αείμνηστου σκηνοθέτη, διαπιστώνοντας αρκετές ομοιότητες μεταξύ των δύο δημιουργών.

«Ο Λάνθιμος, όπως και ο Μπέργκμαν, γοητεύεται από την δύναμη του ελέγχου, σε όλες τις εκφάνσεις του, αλλά και από την ανεξιχνίαστη φύση της ανθρώπινης συμπεριφοράς. Σε αντίθεση, όμως με την μεταφυσική προσέγγιση του Μπέργκμαν, το όραμα του Λάνθιμου στηρίζεται στην ωμότητα και την βία.

Βέβαια, από το αφιέρωμα δεν θα μπορούσε να λείπει ο βασικός συνεργάτης του Λάνθιμου τα τελευταία χρόνια, Ευθύμης Φιλιππού, ο οποίος απαντώντας σε mail της αρθρογράφου, είπε πως «οι ιστορίες μας ξεκινούν παρατηρώντας καταστάσεις που προϋπάρχουν».

«Αυτό που κάνουμε είναι να υπερβάλλουμε αυτές τις καταστάσεις, προσπαθώντας να εκφράσουμε τον πυρήνα της αρχικής μας σκέψης. Το αστείο είναι πώς όσο και αν προσπαθούμε, η αλήθεια είναι πάντα πιο υπερβολική».


Οι Γιώργος Λάνθιμος μαζί με τους συντελεστές της νέας του ταινίας.

Πολλές φορές όμως οι θεατές δεν πείθονται από την επιτηδευμένη αποξένωση και την εκκεντρικότητα των έργων του. Ενδεικτικό, όπως αναφέρει το άρθρο, είναι το γεγονός ότι οι ταινίες του έχουν μέσο όρο αξιολογήσεων από τους χρήστες του Amazon δυόμιση στα πέντε αστέρια, με κάποιους χρήστες να ασκούν κριτική στους χαρακτήρες, την ζοφερή προσέγγιση και την έλλειψη νοηματικής καθαρότητας στα έργα του.

Ο ίδιος ο σκηνοθέτης όμως διαφωνεί με τους κριτικούς που χαρακτηρίζουν τους χαρακτήρες του ως «ανέκφραστους».

«Τι σημαίνει ανέκφραστος;», διερωτάται ο Λάνθιμος. «Κάθε φορά που μία ερμηνεία δεν είναι τρομερά συναισθηματική, χαρακτηρίζεται ως «ανέκφραστη», είπε ελαφρώς προσβεβλημένος. «Οι περισσότερες ερμηνείες είναι μελοδραματικές», πρόσθεσε. «Δεν είναι αυτό που βλέπεις στους ανθρώπους».

Ο Έλληνας σκηνοθέτης μίλησε και για την ελληνική σκηνή λέγοντας πώς «οι άνθρωποι είναι εδώ περισσότεροι γενναιόδωροι: αν τα πας καλά με τους γύρω σου, θα σου δώσουν περισσότερα από όσα είχαν σκοπό να δώσουν».

Η επιτυχία του «Κυνόδοντα», όπως αναφέρουν οι New York Times, έδωσε στον  Έλληνα σκηνοθέτη πρόσβαση σε μεγαλύτερες παραγωγές, όμως όπως λέει και ο ίδιος χρησιμοποιεί φυσικό φωτισμό και ελάχιστο μέικ-απ στους πρωταγωνιστές του, προσπαθώντας να δείξει το πραγματικό τους πρόσωπο και να κερδίσει χρόνο.

Επίσης, μία από τις «παραξενιές» του σκηνοθέτη, όπως αποκάλυψε ο Κόλιν Φάρελ, είναι να μην δίνει την ιστορία των χαρακτήρων του στους ηθοποιούς του. «Αν θες πραγματικά να τον εκνευρίσεις ρώτα τον την ιστορία κάποιου χαρακτήρα», λέει χαρακτηριστικά ο Ιρλανδός ηθοποιός.

Η Kleeman αναφέρθηκε και στην νέα ταινία του Λάνθιμου, «The Favourite», ένα δράμα εποχής, του οποίου το σενάριο δεν υπογράφει ο Έλληνας δημιουργός. Χαρακτηριστικά, αναφέρει ότι πρόκειται για μία «πραγματική αλλαγή στη συναισθηματική παλέτα του σκηνοθέτη».

«Αυτή την φορά οι χαρακτήρες μου δεν είναι τόσο αβοήθητοι», δήλωσε ο ίδιος ο σκηνοθέτης. «Είναι όμως παγιδευμένοι», συμπλήρωσε.

Πηγή: kathimerini.gr