Η συγγραφέας Πηνελόπη Κουρτζή συστήνει στο αναγνωστικό κοινό του ΠολιςPost και στην Αλεξοπούλου Βασιλική το νέο της μυθιστόρημα «Το Πριγκιπότο», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Ψυχογιός. Όταν το έπιασα στα χέρια μου, αρχικά παρακινημένη από το πανέμορφο νοσταλγικό εξώφυλλο και το οπισθόφυλλό του, δεν περίμενα να με συγκινήσει και να με αγγίξει τόσο πολύ… ‘Ενα μυθιστόρημα-διαμάντι, ατμοσφαιρικό, νοσταλγικό, ρομαντικό, ανατρεπτικό… Το Πριγκιπότο είναι ένα πολυτελές ξενοδοχείο στην Κηφισιά που θα στεγάσει την φιλία, τον έρωτα, τις δολοπλοκίες, την αντιζηλία και τόσα άλλα συναισθήματα. Πρωταγωνίστριές του δύο αδερφικές φίλες, η Κλημεντίνη και η Αμάντα, ηρωίδες μίας άλλης εποχής της Μπελ Επόκ. Και ο Έρωτας, αυτός ο εξαγνιστικός ή καταστρεπτικός για άλλους Θεός, θα τις εξυψώσει ή θα τις καταστρέψει;

Ελάτε να γνωρίσουμε καλύτερα την αγαπημένη συγγραφέα Πηνελόπη Κουρτζή και το νέο της μυθιστόρημα.

 

1)Αγαπητή κυρία Κουρτζή, αρχικά νιώθω επιτακτική την ανάγκη να σας ευχαριστήσω που ανταποκριθήκατε σ’ αυτή την συνέντευξη. Έπειτα, σας ευχαριστώ ως αναγνώστρια για το εξαιρετικό μυθιστόρημά σας «Το Πριγκιπότο», από τις εκδόσεις Ψυχογιός. Στο βιβλίο σας κάνετε λόγο συχνά για τον θυμό του έρωτα. Ποιες είναι οι καταστροφικές συνέπειες αυτού του θυμού και γιατί μεγεθύνεται στο έργο σας σε σχέση με άλλους;

Αγαπητή κ. Αλεξοπούλου, καταρχάς σας ευχαριστώ για τα ωραία λόγια σας που αφορούν την γραφή μου και τα βιβλία μου όπως επίσης και για τις ενδιαφέρουσες ερωτήσεις που έπονται. Το Πριγκιπότο πράγματι είναι ένα αμιγώς ερωτικό μυθιστόρημα υπό την έννοια του ότι πραγματεύεται την ευρεία έννοια του έρωτα και του θυμού που μπορεί να τον συνοδεύει. Του έρωτα ως συναίσθημα και έννοια, δηλαδή του απόλυτου και ανεξέλεγκτου πάθους και της αφοσίωσης σε οτιδήποτε έμψυχο ή άψυχο μας δίνει κίνητρο στην ζωή και αποτελεί στόχο μας. Στο βιβλίο αυτό ο θυμός του έρωτα κατέχει εξέχουσα θέση και στην ουσία είναι και το ζητούμενο με το οποίο καταπιάνομαι σε ολόκληρη την ιστορία, καθώς δεν υπάρχει πράγματι αν το σκεφτείτε αλληγορικά, πιο επικίνδυνος θυμός. Είτε ποθείς έναν άνθρωπο, είτε ασπάζεσαι με πάθος μία ιδέα, είτε έχεις επενδύσει όλο το φαντασιωσικό σου φορτίο σε ένα στόχο, είτε ακόμα έχεις στηρίξει όλη σου την πορεία την πνευματική και σωματική, για να πραγματοποιήσεις ένα όνειρο, αυτά τα πρωτόγονα συναισθήματα που συνοδεύουν αυτό το απόλυτο δόσιμο δεν φιλτράρονται και δεν αναχαιτίζονται. Ο θυμός του έρωτα είναι απόλυτα ταυτισμένος στο μυαλό μου με το ένστικτο της επιβίωσης, αφού η επιβίωση ενός ανθρώπου εξαρτάται ολοκληρωτικά από την επιβίωση του συναισθήματός του και του αδάμαστου πόθου για κάτι.

2)Εξέχουσα θέση στο μυθιστόρημά σας καταλαμβάνουν η Κέρκυρα και η Κηφισιά. Γιατί τις επιλέξατε ως χώρο συγγραφής;

Η Κηφισιά εκτός του ότι είναι ο τόπος που διαμένω και έτσι έχω πολλές εικόνες και πληροφορίες, κατά την εποχή της Μπελ Επόκ που είναι τοποθετημένο το βιβλίο ήταν μία περιοχή που φιλοξενούσε εξέχουσες προσωπικότητες που ήθελαν να παραθερίσουν ή να ζήσουν μακριά από τον σφυγμό της κοινωνίας και το κέντρο των εξελίξεων. Έτσι όμως σιγά σιγά μετέφεραν εκεί οι ίδιοι το κέντρο των εξελίξεων και δημιούργησαν έναν τόπο που εκείνη την εποχή αναπτυσσόταν με ταχείς ρυθμούς. Αυτό ακριβώς είναι και το αντικείμενο του μυθιστορήματος και η πρώτη ύλη για να χτιστεί το ξενοδοχείο Πριγκιπότο, όπως ακριβώς έγινε με τα πραγματικά πολυτελή ξενοδοχεία που δημιουργήθηκαν εκείνη την εποχή.

3)Στο έργο σας γινόμαστε παρατηρητές της ζωής μίας γυναίκας που προσπαθεί να επιβιώσει σε μία ανδροκρατούμενη κοινωνία. Πόσο δύσκολο ήταν για μία γυναίκα σαν την Κλημεντίνη να κάνει την επανάστασή της σε έναν κόσμο ανδρών;

Στάθηκε εξαιρετικά δύσκολο για την ηρωίδα μου να ξεκινήσει, να εισχωρήσει και να σταδιοδρομήσει στην ανδροκρατούμενη κοινωνία εκείνων των χρόνων. Η Μπελ Επόκ εκτός της όμορφης ζωής και της πολυτέλειας για την οποία την θυμόμαστε, στην πραγματικότητα έμεινε στην ιστορία καθώς κάποιες γυναίκες με μεγάλο σθένος επαναστάτησαν και αναζήτησαν ρόλο και υπόσταση στην οικονομία, πολιτική, εκπαίδευση της χώρας τους. Ανάμεσα τους και η Κλημεντίνη, με πόνο ψυχής, ψυχραιμία, υπομονή, αποφασιστικότητα, σκληρή δουλειά και ενάντια σε όλα τα στερεότυπα και τις προκαταλήψεις, ακολούθησε το παράδειγμα αυτών των επαναστατριών, ώστε να ζήσει τον έρωτα της που δεν ήταν άλλος από το να αφήσει το στίγμα της στην επιχειρηματική ζωή της Αθήνας. Όπως θα δείτε στην εξέλιξη της ιστορίας αυτής, το όνειρο των γυναικών όχι απλά δεν ήταν πάντα εφικτό και αποδεκτό αλλά συχνά είχε και ολέθρια αποτελέσματα που μπορεί να είχαν επιπτώσεις όχι μόνο στην ίδια την γυναίκα αλλά και σε ολόκληρη την κοινωνία. Όλο αυτό που μας οδήγησε στο σήμερα όπου η γυναίκα έχει ισότιμη θέση στην κοινωνία και πολλές φορές κιόλας καθορίζει τις εξελίξεις σε αρκετούς τομείς της καθημερινότητας, έγινε με μεγάλο αγώνα, αιματηρό αρκετές φορές, με συμβιβασμούς από μέρους των αντρών, με χρόνο και ενέργεια και λόγω της γυναικείας αποφασιστικότητας και φυσικά του απόλυτου συναισθήματος του έρωτα για αυτή την ισάξια θέση που δικαιούταν.

Στην Αθήνα της Μπελ Επόκ

4)Στην εποχή μας η γυναίκα έχει αποδείξει την αξία της;

Ευτυχώς σε μεγάλο βαθμό ναι. Είμαι και παραμένω βαθιά θαυμάστρια του αντρικού φύλου που αναγνώρισε και υπέθαλψε στην πορεία την αξία της γυναίκας δίπλα του γιατί αναγνωρίζω πώς το να αποχωριστεί κάποιος τα ηνία της εξουσίας έστω και αν αυτή είναι πλασματική, θέλει κουράγιο, οξύνοια και θάρρος. Παραμένω ευγνώμων σε όλες αυτές τις γυναίκες που το κέρδισαν και τώρα το απολαμβάνουμε ως δεδομένο. Σαφώς σε κάποια μικροπεριβάλλοντα παραμένουν κατάλοιπα και χρειάζεται ακόμα δρόμος, όμως βαθιά πιστεύω πως πλέον έχουμε την τύχη να συνομιλούμε άνθρωποι μεταξύ μας και όχι φύλα!

5)Το Πριγκιπότο-το πολυτελές ξενοδοχείο της Κλημεντίνης στη Κηφισιά- γίνεται αφορμή για να ονομάσετε το μυθιστόρημά σας. Χωρίς να προδώσουμε την εξέλιξη της πλοκής, πείτε μας λίγα λόγια για την σύλληψη αυτού του τίτλου.

Από τις πρώτες σελίδες του βιβλίου γίνεται φανερό στον αναγνώστη πως η λέξη Πριγκιπότο είναι απλώς ένα λάθος του ζωγράφου που ανέλαβε να σχεδιάσει την ταμπέλα του ξενοδοχείου της Κλημεντίνης που θα είχε το όνομα Πριγκιπάτο. Δύο λόγοι υπήρχαν για αυτό. Καταρχάς για να δώσει αμέσως το στίγμα της προσωπικότητας της ηρωίδας που ήταν ευέλικτη στις αλλαγές και ψύχραιμη να αντιμετωπίσει ακόμη και την χειρότερη αναποδιά και να αντιδράσει στο αμέσως επόμενο λεπτό. Και στη συνέχεια η λέξη Πριγκιπότο, αλληγορικά δεν είναι τίποτα άλλο από ένα δικό μου συνώνυμο της λέξης έρωτα με την ευρεία έννοια που σας ανέπτυξα πριν. Το Πριγκιπότο, μοναδικό για τον καθένα και προσωπικό όπως μία λέξη που δημιουργήθηκε μόνο για έναν άνθρωπο, είναι ο “τόπος” στον οποίο αποθέτουμε το ψυχικό μας φορτίο και το πάθος μας. Είτε είναι ένας άνθρωπος, είτε μία έννοια, είτε ένα αντικείμενο, είτε ένας στόχος, ένας προορισμός, μία αφετηρία, μία ανάμνηση, είτε ένα όνειρο.

6)Εξαιρετικά ευφυής η ιδέα να ενσωματώσετε στην πλοκή χαρακτήρες από προηγούμενα μυθιστορήματά σας, όπως ήρωες από τα «Δεκατρία μπαλώματα» και το «Κουμκουάτ». Τελικά μπορεί να πάρει σάρκα και οστά ένας ήρωας ξανά;

Α μα βέβαια! Στο μυαλό ενός συγγραφέα οι ήρωες του ζουν και εξελίσσονται και αρκετές φορές δεν μπορεί να τους αποχωριστεί εύκολα. Ταυτόχρονα, αυτό που τους προσδίδει υπόσταση και τους κάνει ζωντανούς για να ταυτίζονται οι αναγνώστες είναι πως φέρονται και ζουν σαν πραγματικά πρόσωπα, κινούμενα στον χώρο και το χρόνο αρμονικά. Έτσι, οι ήρωες μου από τα προηγούμενα βιβλία, ως άνθρωποι που ζούσαν όντως την εποχή εκείνη, φυσικά από μόνοι τους, αυτοβούλως επισκέφτηκαν το διαμάντι της εποχής, το Πριγκιπότο και εγώ απλά τους ακολούθησα. Όταν ένας ήρωας τελικά είναι τόσο ζωντανός σαν να έχει πραγματικά υπάρξει, τότε ενεργεί παντού στο χρονικό του πλαίσιο όπως του επιβάλλει και τον ωθεί η προσωπικότητά του και η διάθεσή του. Οι προηγούμενοι ήρωες μου, εκείνη την εποχή ζούσαν παράλληλες ζωές και ήθελαν πολύ να περάσουν τις πόρτες του ξενοδοχείου και να το θαυμάσουν. Έτσι, απλώς εγώ τους έδωσα το κλειδί!!

7)Πρωταγωνίστριες του «Πριγκιπότου» είναι οι δύο αδερφικές φίλες Αμάντα και Κλημεντίνη. Ποια είναι η βασική διαφορά μεταξύ τους;

Η Αμάντα είναι η χαρακτηριστική γυναίκα της εποχής που μεγαλώνει σε ένα προστατευμένο συναισθηματικά περιβάλλον, με όνειρο να δημιουργήσει μία τυπική οικογένεια, να παντρευτεί τον μεγάλο της έρωτα, να συνεχίσει την οικογένειά της κάνοντας παιδιά και να ζήσει ευτυχισμένη. Όταν βέβαια, οι ισορροπίες αλλάζουν και τα πράγματα δεν εξελίσσονται όπως τα ονειρεύτηκε, αυτή η κλασική φιγούρα εναντιώνεται στα πρέπει λόγω του έρωτα και το συναίσθημα αναλαμβάνει τα ηνία. Η Κλημεντίνη από την άλλη, καθόλου δεν είναι η κλασσική γυναίκα της εποχής. Ανήκει σε αυτές τις προωπικότητες που έχουν αναζητήσεις, στόχους και πιστεύει ακράδαντα πως δικαιούται μία θέση ισχύος στην κοινωνία. Έτσι αυτές οι δύο φίλες, μεγαλωμένες με ίδια ερεθίσματα αλλά με διαφορετικούς καθόλα χαρακτήρες, συμπορεύονται παρόλα αυτά και είναι μόνιμα δεμένες με την αθώα πλευρά της παιδικής φιλίας που διατηρεί τα πιο αυθεντικά συναισθήματα.

8)Στο βιβλίο σας δίνεται έμφαση στην αξία της φιλίας που επιβιώνει σε κάθε αντιξοότητα. Τι είναι για εσάς η φιλία σε αδρές γραμμές;

Η φιλία για μένα είναι ζωογόνος δύναμη, έμπνευση, αντικείμενο έρευνας και απαραίτητη προϋπόθεση για την εξέλιξη ενός ανθρώπου. Είναι μία αξία που την αναγνωρίζω και την αναζητώ σε κάθε μορφή σχέσης, είτε είναι η προσωπική με τον σύζυγό μου, είτε είναι γονεϊκή, είτε επαγγελματική, είτε απλά μία σχέση που χτίζεται ανάμεσα σε δύο ανθρώπους που σε κάποια χρονική στιγμή αγαπήθηκαν και νοιάστηκαν ο ένας για τον άλλο.

9)Η ζήλεια είναι ακόμη ένα συναίσθημα που θίγεται στο μυθιστόρημά σας. Πώς αντιμετωπίζετε στην καθημερινή σας ζωή τους ανθρώπους που λειτουργούν με δόλο και ιδιοτελή κίνητρα;

Πράγματι η ζήλεια είναι από τα συναισθήματα που εξερευνώνται και σημαίνονται στο βιβλίο, ώστε να γίνει φανερό για ακόμη μία φορά αφενός το ψυχικό φορτίο που δαπανάται από αυτόν που ζηλεύει χωρίς όμως να έχει καμία ψυχική ανάταση να τον αποζημιώσει και αφετέρου, ώστε να δει ο αναγνώστης πως, όταν δεν σε αφορά και δεν την αναγνωρίζεις, τότε την αποδυναμώνεις αμέσως. Τώρα σε προσωπικό επίπεδο που μου μεταφέρετε την ερώτηση, μοιάζω κατά πολύ στην ηρωίδα μου. Ούτε τον αναγνωρίζω τον δόλο, ούτε τον έχω βιώσει, ούτε θα με επηρέαζε αν μου συνέβαινε αλλά ούτε και με αφορά καθόλου!

10)Προτού ολοκληρώσουμε την συνέντευξη, θέλω να σας συγχαρώ για την γραφή σας που ταξιδεύει και μαγεύει… Και να σας ρωτήσω… Ετοιμάζετε κάτι καινούργιο για το μέλλον;

Πάντα δουλεύω πάνω σε κάτι όποια στιγμή και αν με ρωτήσετε! Έχω ανάγκη να γράφω και να υπάρχει αυτό μέσα στην ζωή μου και την καθημερινότητά μου και πλέον είναι αναπόσπαστο στοιχείο για την ισορροπία μου! Έχω ήδη ολοκληρώσει και καταθέσει στον εκδοτικό μου οίκο το επόμενο βιβλίο μου, μία ιστορία που έχω αγαπήσει βαθιά, της έχω δώσει όλη μου την ψυχή και την πιστεύω πολύ, που εμένα προσωπικά με ταξίδεψε και με εξέλιξε! Τώρα αυτή τη στιγμή ταξιδεύω σε κάποιο αγαπημένο νησί σε μία μεγάλη ιστορία αγάπης και έρωτα με πολλά χρώματα και πολλά μηνύματα και ερωτήματα που μας απασχολούν γυναίκες και άντρες και που ελπίζω να ολοκληρώσω σύντομα ώστε να φτάσει και αυτή με τον χρόνο της στα χέρια σας!

Σας ευχαριστώ για ακόμη μία φορά για την υπέροχη συνέντευξη με ερωτήσεις κομβικές που προέκυψαν από τα μηνύματα του βιβλίου και που και εμένα με ώθησαν να κάνω καινούριες σκέψεις!


Λίγα λόγια για το βιβλίο:

Στα τέλη του 19ου αιώνα, δύο αδελφικές φίλες, η Αμάντα και η Κλημεντίνη, περνούν μαζί τα καλοκαίρια τους στην Κέρκυρα, όπου μοιράζονται τα μυστικά και τα όνειρά τους. Κάποια στιγμή, οι δρόμοι τους θα χωρίσουν. Η μία, θυμωμένη από τον έρωτα, προσπαθεί να ξεχάσει. Η άλλη, πληγωμένη από τον έρωτα, μετατρέπει τον πόνο της σε δημιουργικότητα, προκειμένου να καταφέρει να ανοίξει το δικό της ξενοδοχείο στην Κηφισιά.

Έπειτα από χρόνια, οι δύο γυναίκες θα συναντηθούν στο Πριγκιπότο για να ζήσουν πάλι μια κοινή ζωή, γεμάτη από τα μυστικά του παρελθόντος αλλά κι αυτά που έρχονται να τις ενώσουν ξανά. Μα όταν ο θυμός του έρωτα ζωντανέψει εκ νέου, τότε θα ανοίξει ο ασκός του Αιόλου και για τις δύο. Επειδή αυτό που δεν μπορούν να καταλάβουν μέχρι το τέλος είναι ποια από τις δύο θα πέσει θύμα στα βέλη του… Ένα μυθιστόρημα που εκτυλίσσεται από το 1878 μέχρι το 1898 στην Κέρκυρα και κατόπιν στην Κηφισιά της μπελ επόκ. Μια γυναίκα που προσπαθεί να επιβιώσει σε μια ανδροκρατούμενη κοινωνία. Και ο έρωτας∙ ο παράνομος, που δεν έχει λόγο άνθησης, αλλά έχει λόγο ύπαρξης.

https://www.psichogios.gr/site/Authors/show/1030/phneloph-koyrtzh


ΠΗΝΕΛΟΠΗ ΚΟΥΡΤΖΗ:

Η ΠΗΝΕΛΟΠΗ ΚΟΥΡΤΖΗ γεννήθηκε στην Άρτα και μεγάλωσε στην Αθήνα. Σπούδασε Βιοτεχνολογία και εργάστηκε επί σειρά ετών στον ιδιωτικό τομέα. Σήμερα δραστηριοποιείται στον επιχειρηματικό χώρο και παράλληλα ασχολείται με τη συγγραφή, που αποτελεί και τη μεγάλη αγάπη της. Έχει ταξιδέψει αρκετά, μιλάει τέσσερις γλώσσες και ερασιτεχνικά ασχολείται με το αργεντίνικο τάνγκο. Είναι παντρεμένη και έχει έναν γιο. Έχει διακριθεί σε διαγωνισμούς ποίησης και έχει γράψει θεατρικά έργα. Από τις Εκδόσεις ΨΥΧΟΓΙΟΣ κυκλοφορούν τα μυθιστορήματά της ΚΟΥΜΚΟΥΑΤ – ΕΚΕΙ ΟΠΟΥ ΡΙΖΩΣΕ Η ΑΓΑΠΗ και ΔΕΚΑΤΡΙΑ ΜΠΑΛΩΜΑΤΑ.

 


Ατμοσφαιρικό βίντεο για το βιβλίο: