Πώς πέρασαν δέκα χρόνια από την ημέρα που εγκαινιάστηκε το Μουσείο Ακρόπολης; Σαν νερό. Σήμερα, δέκα χρόνια αφότου τελείωσε η μεγάλη περιπέτεια της κτίσης του με 1.800.000 επισκέπτες ετησίως και 14.500.000 επισκέπτες Έλληνες και ξένους από την πρώτη ημέρα της λειτουργίας του μέχρι σήμερα, ετοιμάζεται να δώσει την ευκαιρία για μια ακόμα επίσκεψη στους χώρους του μουσείου για όσους ήδη το έχουν επισκεφθεί, με το άνοιγμα της ανασκαφής κάτω από το κτίριο, που ολοκληρώθηκε επιτέλους μετά από μεγάλες δυσκολίες. Όσοι κατεβήκαμε μετά τη συνέντευξη τύπου στην έκταση των σχεδόν 4.000 τετραγωνικών μέτρων της ενσωματωμένης στο κτίριο -αποτελώντας ουσιαστικά έναν όροφό του-  ανασκαφής,  μπορούμε να βεβαιώσουμε ότι πρόκειται για μια μοναδική εμπειρία που θα δώσει την ευκαιρία να υπάρξουν 1.300 κινητά εκθέματα αλλά και θα μυήσει τους επισκέπτες σε μια ξενάγηση στην αρχαία γειτονιά της Αθήνας και σε έναν κόσμο που βλέπουμε για πρώτη φορά. Κάθε χρόνο το μουσείο δέχεται μια διάκριση, αυτή τη χρονιά το ICOM το συμπεριέλαβε στα πέντε σημαντικότερα μουσεία του κόσμου.

4.Άποψη της αρχαιολογικής ανασκαφής στη βάση του Μουσείου © Μουσείο Ακρόπολης. Φωτογραφία: Νίκος Δανιηλίδης

Άποψη της αρχαιολογικής ανασκαφής στη βάση του Μουσείου © Μουσείο Ακρόπολης. Φωτογραφία: Νίκος Δανιηλίδης

Η γιορτή των δέκα χρόνων του Μουσείου που είναι αφιερωμένη στον Χαράλαμπο Μπούρα έναν εκ των σημαντικότερων Ελλήνων αρχιτεκτόνων στο χώρο των αναστηλώσεων μνημείων στην Ελλάδα, συνοδεύεται από δράσεις με επίκεντρο την περιοδική έκθεση «Σμίλη και Μνήμη. Η συμβολή της μαρμαροτεχνίας στην αναστήλωση των μνημείων της Ακρόπολης» που παρουσιάζει όπως και το μουσείο, με ποικίλους τρόπους τη στενή σχέση μεταξύ των περίφημων γλυπτών που εκθέτει και των αρχιτεκτονικών μνημείων από τα οποία προέρχονται. Η σπουδαία φωτογραφική έκθεση που φιλοξενείται στο μουσείο, στην Αίθουσα Περιοδικών Εκθέσεων, αφορά το έργο των μαρμαροτεχνιτών της Ακρόπολης που έστησαν η Επιτροπή και η Υπηρεσία Συντήρησης των Μνημείων της Ακρόπολης. Είναι ένας φόρος τιμής στους άοκνους εργάτες, στους αιωρούμενους εργάτες και την αθέατη πλευρά ενός ολόκληρου κόσμου που εργάσθηκε με μεράκι, επιμονή, γνώση και σεβασμό για να μπορούμε να απολαμβάνουμε σήμερα στην πιο ολοκληρωμένη και άρτια μορφή τους τα αρχαία μνημεία, καθώς το έργο στην Ακρόπολη αποτελεί ένα παγκόσμιο φαινόμενο συντήρησης.

Έκθεση φωτογραφίας "ΣΜΙΛΗ ΚΑΙ ΜΝΗΜΗ. Η συμβολή της μαρμαροτεχνίας στην αναστήλωση των μνημείων της Ακρόπολης" © Μουσείο Ακρόπολης. Φωτογραφία: Γιώργος Βιτσαρόπουλος

Έκθεση φωτογραφίας “ΣΜΙΛΗ ΚΑΙ ΜΝΗΜΗ. Η συμβολή της μαρμαροτεχνίας στην αναστήλωση των μνημείων της Ακρόπολης” © Μουσείο Ακρόπολης. Φωτογραφία: Γιώργος Βιτσαρόπουλος

Επίσης στις 18 Ιουνίου αρχίζει να λειτουργεί η βιβλιοθήκη του νεοκλασικού κτιρίου που βρίσκεται στον περίβολο του μουσείου στη γωνία Μητσαίων και Γκάλι και περιέχει τη βιβλιοθήκη του αρχαιολόγου Γιώργου Δεσπίνη, ενός από τους κορυφαίους ερευνητές διεθνώς στη μελέτη της αρχαιοελληνικής γλυπτικής και αρχιτεκτονικής.

«Έχει νόημα να προσθέτεις διαρκώς κάτι περισσότερο στο Mουσείο», είπε ο πρόεδρος του Μουσείου Ακρόπολης Δημήτρης Παντερμαλής, σημειώνοντας ως προς τη μουσειακή πολιτική ότι το Μουσείο Ακρόπολης έχει επικεντρωθεί στην προβολή του πρώτου Παρθενώνα και την πλήρη έκθεση των αετωμάτων, στο βαθμό που αυτά έχουν επιβιώσει, ενώ θα συνεχίσουν και με το δεύτερο ναό που ήταν κατά κάποιο τρόπο πρόδρομος του Ερεχθείου. «Αυτό είναι πολύ σημαντικό να φανεί στο ευρύ διεθνές κοινό», τόνισε ο κ. Παντερμαλής «όπως επίσης και το θέμα πως το Μουσείο διαθέτει τη μεγαλύτερη συλλογή, την αρχαϊκή πολυχρωμία. Είχαμε επιτυχία στη δημιουργία αναπαραστάσεων με βάση την ψηφιακή τεχνολογία ώστε να είμαστε πιο κοντά στα πρωτότυπα έργα και να αναδεικνύουμε αυτή την αρχαϊκή πολυχρωμία. Όσον αφορά τα γλυπτά του Παρθενώνα αποτελούν και αυτά κεντρικό άξονα φυσικά του Μουσείου,  προχωρήσαμε στην έρευνα των περιπετειών κάθε θραύσματος, κάθε γλυπτού. Είναι οι μικρές ιστορίες που έχουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον και επιστημονικό και έχουν σχέση και με το πόσο σημαντική είναι η επανένωση των γλυπτών.

«Έχει νόημα να προσθέτεις διαρκώς κάτι περισσότερο στο Mουσείο»

Είναι άλλο πράγμα να λες “η επανένωση των γλυπτών του Παρθενώνα” γενικά και άλλο πράγμα να εξηγείς ότι εάν το σύμπλεγμα του Κέκροπα και της κόρης του αποκτήσει και το σώμα του φιδιού που βρίσκεται στο Βρετανικό Μουσείο, τότε ο μύθος γίνεται αμέσως αντιληπτός. Το κλειδί με το οποίο διαβάζονται αυτές οι δυο μορφές είναι ακριβώς το τεράστιο φίδι που δε σημαίνει απολύτως τίποτα στην προθήκη του Βρετανικού μουσείου, ενώ εδώ θα άνοιγε το θέμα της ερμηνείας του σπουδαίου αυτού συμπλέγματος από το δυτικό αέτωμα του Παρθενώνα. Επίσης είμαστε πεπεισμένοι ότι δεν αρκεί να λες ότι είναι ένα αριστούργημα τα γλυπτά του Παρθενώνα, πρέπει να το δείχνεις και κυρίως να το κατανοεί ο επισκέπτης. Προσπαθήσαμε να καταλάβουμε πώς μπορεί να το κάνουμε πρακτικά. Είναι σχεδόν αποκρουστικό να έχεις τεράστια κείμενα και από την άλλη τα ίδια τα γλυπτά έχουν τεράστια ακτινοβολία και έχουν να πουν πολλά ακόμα και στον επισκέπτη που δεν έχει καθόλου κλασική παιδεία. Έτσι, στην περιοχή της δυτικής ζωφόρου, κατασκευάσαμε μια ειδική γέφυρα για μια πολύ κοντινή θέαση ενός τμήματος της ζωφόρου, όπου κανείς μπορεί να δει τις σπουδαίες τεχνικές λεπτομέρειες αλλά και τη μαεστρία με την οποία δουλεύτηκαν τα σώματα, οι πτυχές, οι μορφές των αλόγων και να κατανοήσει γιατί ήταν τόσο σπουδαία αυτά τα γλυπτά. Θέλουμε να απαλλάξουμε τα γλυπτά του Παρθενώνα από τη γενική ποιοτική κρίση ότι αυτά εκπροσωπούν τον Χρυσό αιώνα, γιατί απλώς αυτό δεν υπάρχει. Υπάρχει μια ιστορική εποχή, μια ζωντανή περίοδος ενώ αντίθετα η έννοια του Χρυσού αιώνα μάς οδηγεί σε ιδεαλιστικές κλασικιστικές αντιλήψεις. Εδώ, βρισκόμαστε μπροστά σε γλυπτά που εκπροσωπούν μια κοινωνία ανήσυχη, μια κοινωνία με αναζητήσεις, συγκρούσεις που μπορεί να διαβάσει κάποιος στον Αριστοφάνη και τον Πλούταρχο και προκύπτει μια σύνθεση μοναδική και αυτός πιστεύω είναι ο πιο σωστός τρόπος ανάγνωσης των γλυπτών του Παρθενώνα και παράλληλα για να το κάνουμε πιο αντιληπτό εκθέτουμε για πρώτη φορά δίπλα στα γλυπτά τους οικονομικούς απολογισμούς, οι οποίοι αποτελούσαν σπουδαίο σημείο συζήτησης και αντιπαράθεσης στην Εκκλησία του Δήμου. Έτσι αποκτούν τα γλυπτά ένα ρεαλιστικό υπόβαθρο και αντιλαμβάνεται κανείς πόσο σημαντικά μηνύματα μπορούν να δώσουν στη σύγχρονη κοινωνία».

Κυκλική αίθουσα κτιρίου Ε στην αρχαιολογική ανασκαφή © Μουσείο Ακρόπολης. Φωτογραφία: Νίκος Δανιηλίδης

Κυκλική αίθουσα κτιρίου Ε στην αρχαιολογική ανασκαφή © Μουσείο Ακρόπολης. Φωτογραφία: Νίκος Δανιηλίδης

Αυτά είναι μερικά από τα κεντρικά θέματα που συνέβησαν τα δέκα αυτά χρόνια στην ανασκαφή, στις αίθουσες συντήρησης, στα εκπαιδευτικά προγράμματα, στις εκθέσεις, δράσεις που ενδιέφεραν όλα αυτά τα χρόνια τους επισκέπτες. Καθώς το Μουσείο πορεύεται σταθερά και προς το μέλλον ο κ. Παντερμαλής μιλώντας για το ζήτημα της επιστροφής των γλυπτών είπε ότι «ίσως μια στιγμή που δεν το περιμένουμε, να φτάσουμε κάπου σε σχέση με αυτό το θέμα. Χρειάζεται συνεχής και διαρκής πίεση. Η πίεση αυτή είναι επικοινωνιακή, αφορά την πρακτική των μουσείων που γίνονται χρόνο με το χρόνο πιο δημοκρατικά και ελεύθερα, η διακίνηση των πολιτιστικών αγαθών είναι πιο άνετη και υπάρχει αυτή η πρακτική ανάμεσα σε άλλα ευρωπαϊκά κράτη που δίνουν πίσω πολιτιστικούς θησαυρούς για να ολοκληρωθούν κάποιοι άλλοι που βρίσκονται στις χώρες προέλευσης».

Έρευνα για την πολυχρωμία των γλυπτών του Παρθενώνα © Katarzyna Węgłowska

Έρευνα για την πολυχρωμία των γλυπτών του Παρθενώνα © Katarzyna Węgłowska

Οι εκδηλώσεις του Μουσείου για τον εορτασμό των δέκα χρόνων του αναλυτικά:

Περιοδική έκθεση ««Σμίλη και Μνήμη. Η συμβολή της μαρμαροτεχνίας στην αναστήλωση των μνημείων της Ακρόπολης»
11.06.2019 – 31.10.2019

Το Μουσείο Ακρόπολης με το νέο του ξεκίνημα πριν από 10 χρόνια παρουσίασε με ποικίλους τρόπους τη στενή σχέση μεταξύ των περίφημων γλυπτών που εκθέτει και των αρχιτεκτονικών μνημείων από τα οποία προέρχονται. Για αυτό με πολλή χαρά ανέλαβε να εκθέσει στους χώρους του με νέο ύφος τη σπουδαία φωτογραφική έκθεση για το έργο των μαρμαροτεχνιτών της Ακρόπολης που έστησαν η Επιτροπή και η Υπηρεσία Συντήρησης των Μνημείων της Ακρόπολης. Η έκθεση θα παρουσιαστεί στην Αίθουσα Περιοδικών Εκθέσεων στο ισόγειο του Μουσείου με ελεύθερη είσοδο για τους επισκέπτες.

Διάλεξη «Τα αληθινά χρώματα των γλυπτών του Παρθενώνα: 
αποδείξεις από ίχνη αυθεντικής πολυχρωμίας και η ερμηνεία τους»
Πέμπτη 13 Ιουνίου 2019, 7 μ.μ.

Το Μουσείο Ακρόπολης θα φιλοξενήσει τον Ιταλό καθηγητή Giovanni Verri σε μια διάλεξη για την πολυχρωμία των γλυπτών του Παρθενώνα που αποτελεί αντικείμενο έντονης ακαδημαϊκής έρευνας και ο δημόσιος διάλογος πάνω στο θέμα αυτό συνεχίζεται εδώ και δύο αιώνες μέχρι σήμερα. Ο καθηγητής Giovanni Verri είναι απόφοιτος διδακτορικών σπουδών στην επιστήμη της Φυσικής στο Πανεπιστήμιο Ferrara της Ιταλίας, με μεταπτυχιακές σπουδές στην Συντήρηση Τοιχογραφιών στο Courtauld Institute of Art του Λονδίνου, όπου διδάσκει μέχρι σήμερα. Κατά την διάρκεια της επιστημονικής σταδιοδρομίας του έχει αναπτύξει επιστημονικές τεχνικές για την ανάλυση του χρώματος, ειδικά σε ελληνικές και ρωμαϊκές αρχαιότητες. Η διάλεξη θα πραγματοποιηθεί στο Αμφιθέατρο στο ισόγειο του Μουσείου με ελεύθερη είσοδογια τους επισκέπτες.

Έκθεση φωτογραφίας ΣΜΙΛΗ ΚΑΙ ΜΝΗΜΗ. Η συμβολή της μαρμαροτεχνίας στην αναστήλωση των μνημείων της Ακρόπολης © Μουσείο Ακρόπολης. Φωτογραφία: Γιώργος Βιτσαρόπουλος

Έκθεση φωτογραφίας ΣΜΙΛΗ ΚΑΙ ΜΝΗΜΗ. Η συμβολή της μαρμαροτεχνίας στην αναστήλωση των μνημείων της Ακρόπολης © Μουσείο Ακρόπολης. Φωτογραφία: Γιώργος Βιτσαρόπουλος

Συναυλία Σταύρος Ξαρχάκος – Ορχηστρικά
Τετάρτη 19 Ιουνίου 2019, 9 μ.μ.

Οι επισκέπτες του Μουσείου θα έχουν την ευκαιρία να απολαύσουν στον προαύλιο χώρο μια μοναδική ορχηστρική συναυλία υπό τη διεύθυνση του σπουδαίου Έλληνα συνθέτη Σταύρου Ξαρχάκου με οκταμελή ορχήστρα από διακεκριμένους Έλληνες σολίστ. Θα ακουστούν γνωστά μουσικά έργα του ιδίου, καθώς και των Μίκη Θεοδωράκη, Βασίλη Τσιτσάνη, Μάρκου Βαμβακάρη και Μάνου Χατζηδάκη. Την συγκεκριμένη βραδιά το Μουσείο θα λειτουργήσει με εκτεταμένο ωράριο από τις 8 μ.μ. έως τις 12 τα μεσάνυχτα, με ελεύθερη είσοδο τις συγκεκριμένες ώρες.

Εορτασμός 10 χρόνων Μουσείου Ακρόπολης
Πέμπτη 20 Ιουνίου 2019

Την Πέμπτη 20 Ιουνίου 2019, ημέρα των γενεθλίων του Μουσείου, η είσοδος στους εκθεσιακούς χώρους της μόνιμης συλλογής θα είναι ελεύθερη για το κοινό από τις 8 π.μ. τις 8 μ.μ.

Παρασκευή 21 Ιουνίου 2019

Από την Παρασκευή 21 Ιουνίου 2019η ανασκαφή θα είναι επισκέψιμη για το κοινό με το εισιτήριο γενικής εισόδου. Πρόκειται για ανεσκαμμένη έκταση 4.000 τ.μ. με σπίτια, εργαστήρια, λουτρά και δρόμους μιας αρχαίας αθηναϊκής γειτονιάς με διάρκεια ζωής από τα κλασσικά έως τα βυζαντινά χρόνια, σε επάλληλες φάσεις. Το εντυπωσιακό αρχιτεκτονικό παλίμψηστο σύντομα θα εμπλουτιστεί με έκθεση των πιο αντιπροσωπευτικών κινητών ευρημάτων της ανασκαφής. Αρχιτεκτονικά ερείπια οργανώνονται σ’ ένα μοναδικό εκθεσιακό σύνολο που ρίχνει φως στην καθημερινότητα μιας αρχαίας γειτονιάς κάτω από την Ακρόπολη. Την συγκεκριμένη μέρα οι εκθεσιακοί χώροι του Μουσείου θα είναι ανοιχτοί από τις 8 π.μ. έως τις 10μ.μ.

Πηγή: elculture.gr