Αντρέα Βερόκιο, γλύπτης και ζωγράφος στη Φλωρεντία της Αναγέννησης

ΟΥΑΣΙΓΚΤΟΝ

Ενας αληθινά αναγεννησιακός άνθρωπος, ο Αντρέα Βερόκιο (περ. 1435-1488) ήταν ένας κορυφαίος της τέχνης του 15ου αιώνα, η πιο σημαντική προσωπικότητα ανάμεσα στον Ντονατέλο και τον Μιχαήλ Αγγελο, μαθητής του Φιλίπο Λίπι και δάσκαλος ο ίδιος του Λεονάρντο ντα Βίντσι. Αυτή η πρωτοπόρος προσωπικότητα, με κεντρική θέση για την κατανόηση του πνεύματος της φλωρεντινής Αναγέννησης, έρχεται στο προσκήνιο, και μάλιστα με τρόπο θεαματικό, χάρη στη μεγάλη έκθεση που οργανώνεται στην Εθνική Πινακοθήκη της Ουάσιγκτον από τις 15 Σεπτεμβρίου έως τις 12 Ιανουαρίου 2020, ακολουθώντας μια διαφορετική εκδοχή της έκθεσης που είχε προηγηθεί στη Φλωρεντία (Museo Nazionale del Bargello). Το πρότζεκτ «Βερόκιο» είναι φιλόδοξο και αγγίζει την ιστορία της τέχνης, τη μουσειολογία, την τεχνολογία των υλικών. Η έκθεση στην Ουάσιγκτον συνοδεύεται από μνημειώδη έκδοση, έναν τόμο-μονογραφία για τον Αντρέα Βερόκιο, που κυκλοφόρησε σε συνεργασία με το Princeton University Press. Αλλωστε, η ίδια η έκθεση είναι η πρώτη καθαρά μονογραφική για τον Βερόκιο στις ΗΠΑ. Στην Εθνική Πινακοθήκη της Ουάσιγκτον θα εκτεθούν περίπου 50 από τα κορυφαία αριστουργήματα του καλλιτέχνη, που δείχνουν τον πλούτο και το εύρος της τέχνης του, έργα ζωγραφικής, γλυπτικής και σχέδια που θα φωτιστούν σε συνδυασμό με τα αποτελέσματα της νέας έρευνας πάνω στα χρώματα και στην τεχνική της Αναγέννησης. Μέγας χορηγός είναι η Bank of America. Ο Βερόκιο, αληθινός καλλιτέχνης και φωτισμένος δάσκαλος, βρίσκεται στον πυρήνα της Αναγέννησης. Δεν είναι τυχαίο, αναφέρεται από την Εθνική Πινακοθήκη της Ουάσιγκτον, ότι οι θεμέλιοι λίθοι της όψιμης Αναγέννησης, ο Λεονάρντο, ο Μιχαήλ Αγγελος και ο Ραφαήλ, σχετίζονταν άμεσα ή έμμεσα με τον Βερόκιο. Ο πρώτος ήταν μαθητής του και οι άλλοι είχαν δασκάλους μαθητές του Βερόκιο. Ο Βερόκιο γεννήθηκε όταν αποκτούσαν μεγάλη ισχύ στη Φλωρεντία οι Μέδικοι, προκαλώντας τεράστια ώθηση στις τέχνες, που, στην κυριολεξία, μεταμόρφωσαν τη Φλωρεντία. Ο Βερόκιο έμαθε από νωρίς ζωγραφική και γλυπτική, έχοντας προπαιδεία στη χρυσοχοΐα, και το μοναδικό ταλέντο του τον έκανε να λάμπει ως κορυφαίος από τα 30 του χρόνια. Η μεγάλη του αγάπη ήταν η γλυπτική, αλλά και στη ζωγραφική και στο σχέδιο οι επιδόσεις του είναι κορυφαίες. Η έκθεση αυτή, μαζί με την έκδοση, ανοίγει νέο δρόμο για την προσέγγιση του φαινομένου που ήταν η αναγεννησιακή Φλωρεντία.

 

ΠΑΡΙΣΙ

Το φεστιβάλ της street art

Αυτή η τεράστια τοιχογραφία με τη γυναικεία μορφή είναι έργο του Αμερικανού καλλιτέχνη Σέπαρντ Φέρι, ο οποίος συμμετέχει στην ανοικτή έκθεση «Boulevard Paris 13», που μεταμόρφωσε για όλο το καλοκαίρι το 13ο διαμέρισμα στο ανατολικό Παρίσι. Είναι ένα από το λιγότερο τουριστικά διαμερίσματα με χαρακτήρα περισσότερο εργατικό, γι’ αυτό και αποτέλεσε τη μεγάλη σκηνή για να ζωγραφιστούν τα μεγάλα επιτοίχια έργα από 30 καλλιτέχνες που ήρθαν από διάφορες χώρες.

ΝΤΙΣΕΛΝΤΟΡΦ

Ουτοπία και πτώση

Στο Μουσείο Τέχνης του Ντίσελντορφ (Kunstpalast) εγκαινιάστηκε νέα έκθεση με θέμα την τέχνη στην πρώην Λαϊκή Δημοκρατία της Γερμανίας. Είναι ένα θέμα που έχει μυστήριο και μια δόση εξωτισμού και πάντα ενδιαφέρει ειδικούς και γενικό κοινό. Η έκθεση παρουσιάζει 130 έργα ζωγραφικής από 13 καλλιτέχνες, τα περισσότερα εκ των οποίων έχουν επανεκτιμηθεί ως σημαντικά έργα μια περιόδου. Η έκθεση θα παραμείνει ανοικτή έως τις 5 Ιανουαρίου 2020.

ΛΟΝΔΙΝΟ

Ισλάμ και Δύση

Η νέα έκθεση που θα εγκαινιαστεί στο Βρετανικό Μουσείο του Λονδίνου στις 10 Οκτωβρίου έχει θέμα «Με έμπνευση από την Ανατολή: πώς ο ισλαμικός κόσμος επηρέασε τη δυτική τέχνη». Η έκθεση διερευνά πέντε αιώνες καλλιτεχνικών και πολιτισμικών ανταλλαγών ανάμεσα στη Δύση και την Ανατολή. Μέσα από κεραμικά, γυάλινα αντικείμενα, φωτογραφία και ζωγραφική, η έκθεση στέκεται και στο κίνημα του Οριενταλισμού του 19ου αιώνα, εξετάζοντας το έργο των καλλιτεχνών αυτής της τάσης.

ΒΕΡΟΛΙΝΟ

Πίτερ Λίντμπεργκ, τέλος εποχής

Ο Γερμανός φωτογράφος Πίτερ Λίντμπεργκ απεβίωσε σε ηλικία 74 ετών αφήνοντας ένα επιδραστικό έργο κυρίως στον χώρο της μόδας και του στυλ. Ο Λίντμπεργκ ήταν παγκοσμίως διάσημος για τα γυναικεία πορτρέτα του, κυρίως από τον χώρο του θεάματος, της υψηλής ραπτικής και του κινηματογράφου. Ανάμεσα στα πρόσωπα που φωτογράφισε ήταν η Κέιτ Μος, η Κλόντια Σίφερ και η Ναόμι Κάμπελ, την περίοδο της ακμής τους και την εποχή της παντοκρατορίας των εικονογραφημένων περιοδικών.

ΒΙΕΝΝΗ

O τελευταίος ιππότης

Στη Βιέννη, στο Μουσείο Ιστορίας της Τέχνης, οι προετοιμασίες είναι εντατικές για την αποστολή εκθεμάτων στο Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης. Εκεί, στις αρχές Οκτωβρίου θα εγκαινιαστεί η έκθεση «Ο τελευταίος Ιππότης: η τέχνη, η πολεμική αρετή και η φιλοδοξία του Μαξιμιλιανού Α΄». Ο Μαξιμιλιανός Α΄ (1459-1519) ήταν Αυστριακός αυτοκράτορας της Αγίας Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, παντοδύναμος και ιδιαίτερα επιδραστικός. Εχει φιλοτεχνηθεί εξαιρετική προσωπογραφία του από τον Αλμπρεχτ Ντίρερ.

Πηγή: kathimerini.gr