Η σκηνή της σύγχρονης τέχνης στην Τουρκία

ΕΣΚΙ ΣΕΧΙΡ

Το νέο μουσείο στο Εσκί Σεχίρ, αφιερωμένο στη σύγχρονη σκηνή, ξεκίνησε τη ζωή του με ισχυρές αντιφάσεις. Το Odunpazari Modern Museum είναι ένα εντυπωσιακό κτίριο με κύριο υλικό το ξύλο και σκοπό έχει να συνδράμει στην τόνωση της σύγχρονης τέχνης έξω από την Κωνσταντινούπολη, που είναι εδώ και χρόνια, παρά τα σκαμπανεβάσματα, ένα από τα ισχυρά διεθνή κέντρα. Το μουσείο, όμως, του Εσκί Σεχίρ εγκαινιάστηκε τον Σεπτέμβριο του 2019 με ένα έργο του Ρετζέπ Ταγί Ερντογάν, μια απλή ζωγραφική σε καμβά που απεικονίζει ένα αραβικό γράμμα. Οπως και να το δει κανείς, η κίνηση αυτή αντιβαίνει το πνεύμα ενός μουσείου αφιερωμένου στην πρωτοπορία, και όπως γράφουν οι «Νιου Γιορκ Τάιμς», σε πρωτοσέλιδο άρθρο τους, αφιερωμένο στην αναζωογόνηση της σκηνής σύγχρονης τέχνης στην Τουρκία, ξεκίνησε την πορεία του με μια ισχυρή πολιτική σκιά. Τα εγκαίνια με έργο του Ερντογάν ήταν ευθεία προσβολή στους πολλούς και καλούς σύγχρονους Τούρκους καλλιτέχνες που εκθέτουν στο νέο μουσείο του Εσκί Σεχίρ. Παρά τη δυσοίωνη πολιτική εμπλοκή, το Odunpazari Modern Museum είναι μία επιβεβαίωση πως η Τουρκία προσπαθεί να ανανεώσει το στίγμα της ως μία χώρα με κεντρικό ρόλο στη διεθνή σκηνή σύγχρονης τέχνης.

Το κτίριο, σε αντίστιξη με το σύγχρονο πρόσωπο του Εσκί Σεχίρ (που έχει αναπτύξει αστική κουλτούρα αναπλάσεων), είναι έργο του αρχιτεκτονικού γραφείου του Ιάπωνα αρχιτέκτονα Κένγκο Κούμα, με ισχυρή διεθνή παρουσία (ένα από τα έργα που δουλεύει τώρα είναι το Εθνικό Στάδιο της Ιαπωνίας). Το Εσκί Σεχίρ απέχει μόλις 120 χιλιόμετρα από την Κωνσταντινούπολη, όπου η Μπιενάλε είναι μείζον διεθνές γεγονός. Αυτήν την περίοδο εγκαινιάστηκε ένα νέο κτίριο αφιερωμένο στη σύγχρονη τέχνη. Είναι το νέο κτίριο του Arter, το μουσείο του Ιδρύματος Κοτς, που με την ευκαιρία των 50 χρόνων δράσης του Ιδρύματος, μετακόμισε σε νέο, εντυπωσιακό κτίριο στην καρδιά της Κωνσταντινούπολης, στη συνοικία Dolapdere. Το κτίριο έχει ενδιαφέρουσα σύγχρονη αρχιτεκτονική και σε αντίθεση με τον ιαπωνικό μινιμαλισμό του μουσείου στο Εσκί Σεχίρ, εκπέμπει τον δυναμισμό που ταιριάζει με τη λειτουργία του. Το νέο Arter είναι κτίριο που σχεδιάστηκε από το αρχιτεκτονικό γραφείο Grimshaw Architects του Λονδίνου. Ολοι μιλούν για τη δυναμική επιστροφή της Κωνσταντινούπολης στη σύγχρονη σκηνή της τέχνης.

ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ

Ο ζωγράφος Γκας βαν Σαντ

Η ιδιότητα του σκηνοθέτη δεν είναι αρκετή για τον 67χρονο Γκας βαν Σαντ, που από νεαρή ηλικία επιδίδεται με επιτυχία και στη ζωγραφική. Αυτήν την περίοδο, παρουσιάζει μια νέα ενότητα έργων του στη Νέα Υόρκη. Η έκθεση, που αποτελείται από υδατογραφίες με ανδρικά γυμνά με αφαιρετική διάθεση, φιλοξενείται έως την 1η Νοεμβρίου στην γκαλερί Vito Schnabel στο Γκρίνουιτς Βίλλατζ. Είναι η πρώτη ατομική έκθεση του Γκας βαν Σαντ στη Νέα Υόρκη.

ΠΑΡΙΣΙ

Ελ Γκρέκο στο Γκραν Παλέ

Η μονογραφική έκθεση του Ελ Γκρέκο, όπως παρουσιάζεται ώς τις 10 Φεβρουαρίου στο Γκραν Παλέ στο Παρίσι, είναι η μεγαλύτερη που έχει διοργανωθεί στη Γαλλία σε συνεργασία με το Αrt Institute του Σικάγου. Επιμελητής της έκθεσης είναι ο Guillaume Kientz, που είχε υπογράψει την προ ολίγων ετών μεγαλειώδη έκθεση για τον Βελάσκεθ, πάλι στο Γκραν Παλαέ. Εργάζεται στο Kimbell Art Museum και είναι ειδήμων για τον Ελ Γκρέκο και τον Βελάσκεθ.

ΒΕΡΟΛΙΝΟ

Τα 50 χρόνια ενός συμβόλου

Ο Γερμανός φωτογράφος Τόμας Μπίλχαρντ ποζάρει μπροστά από τις φωτογραφίες του πύργου τηλεπικοινωνιών του Βερολίνου. Ο πύργος είναι αρχιτεκτονικό ορόσημο του Βερολίνου και πριν από λίγες ημέρες γιόρτασε τα 50 του χρόνια. Σχεδιασμένος από τον Γερμανό αρχιτέκτονα Χέρμαν Χένζελμαν, ο πύργος της τηλεόρασης κατασκευάστηκε την περίοδο 1965-1969 στο τότε Ανατολικό Βερολίνο. Ο Τόμας Μπίλχαρντ είχε καταγράψει την ανέγερσή του.

ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ

Πένθος για την Τζέσι Νόρμαν

Από τις μεγαλύτερες σοπράνο των τελευταίων δεκαετιών, η Αμερικανίδα Τζέσι Νόρμαν ήταν μια πολύπλευρη προσωπικότητα που σφράγισε τον κόσμο της όπερας. Ο θάνατός της ήταν ένα από τα θλιβερά γεγονότα που σκίασαν τον κόσμο του πολιτισμού την περασμένη εβδομάδα. Η Νόρμαν απεβίωσε στα 74 της χρόνια και συνδέεται με υπέρλαμπρες ερμηνείες όλου σχεδόν του οπερατικού ρεπερτορίου, από Βέρντι και Βάγκνερ έως Στράους και Πουλένκ.

ΒΙΕΝΝΗ

Η Εποχή του Χαλκού στην Αυστρία

Νεότερα ευρήματα από αρχαιολογικές ανασκαφές στην Αυστρία, στη μικρή πόλη Φέσεντορφ, στα ανατολικά της χώρας, έδωσαν νέο υλικό στους αρχαιολόγους. Τα ευρήματα χρονολογούνται στην τελευταία περίοδο της Εποχής του Χαλκού (π. 1.500 π.Χ.) και είναι πήλινα δοχεία που χρησιμοποιούνταν για τη σίτιση βρεφών. Βρέθηκαν ως κτερίσματα σε παιδικούς τάφους και σε τάφους νεογέννητων. Το υλικό διοχετεύθηκε από το Μουσείο Enver Hirsch της Βιέννης.

Πηγή: kathimerini.gr