Σε έναν φίλο των μεγάλων συναυλιακών διοργανώσεων, σε έναν «φαν» συγκροτημάτων όπως οι Red Hot Chili Peppers (που εφέτος θα εμφανίζονταν στο Ejekt Festival), η πρόσφατη ανακοίνωση ότι οι Αμερικανοί θα έρθουν στη χώρα μας στις 26 Ιουνίου 2021 δεν μπορεί, θα προκάλεσε κάποια ανακούφιση. Ενας χρόνος, βέβαια, δεν είναι μικρό διάστημα και όταν οι άνθρωποι κάνουν σχέδια, οι θεοί γελούν. Τα ίδια ισχύουν αν κανείς βρίσκεται στην πλευρά του διοργανωτή τόσο μεγάλων συναυλιών: οι προγραμματισμοί περιπλέκονται, επανεξετάζονται διαρκώς και μια πανδημία, έστω μειούμενης έντασης, δεν βοηθά την κατάσταση.

«Αυτά που συμβαίνουν στον χώρο είναι πρωτοφανή. Κυριαρχεί ένα γενικό χάος, όχι μόνο στην Ελλάδα», λέει ο Σταύρος Στριλιγκάς, υπεύθυνος επικοινωνίας του Ejekt. Οπως εξηγεί, η μετάθεση μιας συναυλίας των Peppers είναι απαιτητική, γιατί προϋποθέτει τον επαναπρογραμματισμό ολόκληρης της περιοδείας τους. Χώρια η «διαφορά φάσης» με τους μάνατζερ: «Στην Ελλάδα εφαρμόσαμε νωρίς lockdown, επομένως στην Αμερική αρχικά δεν καταλάβαιναν για τι πράγμα μιλάμε. Τελικά, συνειδητοποίησαν ότι η συναυλία δεν μπορεί να γίνει εφέτος και έτσι φθάσαμε στο να ξεκινούν όλες οι διαπραγματεύσεις από την αρχή. Και επειδή τέτοιες εκδηλώσεις προετοιμάζονται για χρόνια, αναπόφευκτα θα επηρεαστεί και το 2022».

Η εταιρεία Xlalala, διοργανώτρια του φεστιβάλ Rockwave, ανακοίνωσε ότι οι ακυρωμένες εμφανίσεις των Deep Purple και των Opeth θα πραγματοποιηθούν στις 5 Ιουνίου 2021. «Οι μπάντες επανασχεδιάζουν τις περιοδείες τους και εμείς ελπίζουμε ότι οι συνθήκες του 2021 θα είναι όπως του 2019», λέει ο υπεύθυνος της εταιρείας, Νίκος Λώρης. Ο γενικός σχεδιασμός του προσανατολίζεται στις μεγάλες συναυλίες που μπορούν να πραγματοποιηθούν του χρόνου. Οι δυσκολίες, όπως το ζήτημα των προκαταβολών που έχουν δοθεί, δεν λείπουν. Ομως ο Ν. Λώρης πιστεύει ότι συλλογικές ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες (όπως της ένωσης φεστιβάλ «Yourope») μπορούν να εξισορροπήσουν την ενίοτε άνιση σχέση μεταξύ ατζέντηδων και διοργανωτών. «Η πανδημία δεν είναι η αιτία για να αλλάξουν οι όροι της αγοράς», παρατηρεί. «Μπορεί όμως να γίνει η αφορμή».

Καλή διάθεση, πάντως, μάλλον υπάρχει. Σύμφωνα με τον Θωμά Μαχαίρα, υπεύθυνο του φεστιβάλ Release Athens, που ανακοίνωσε ήδη τους Judas Priest για την επόμενη χρονιά, οι συζητήσεις  διαπνέονται από αλληλοκατανόηση. «Είμαστε στο ίδιο καζάνι και όλοι προσπαθούν να βοηθήσουν», λέει. «Κακά τα ψέματα, όμως, το θέμα δεν είναι η Ελλάδα. Μια περιοδεία “τελειώνει” όταν ακυρώνονται εμφανίσεις σε μεγάλες χώρες, όπως η Γερμανία και η Ιταλία. Εφέτος, όλες οι συζητήσεις γίνονται στη λογική ότι το 2020 απλώς δεν υπήρξε ποτέ. Τα συγκροτήματα μεταφέρουν τις ημερομηνίες των συναυλιών τους στην επόμενη χρονιά».

Οχι ότι ο κλάδος ετοιμάζεται να απογειωθεί. Οπως εξηγεί ο Σ. Στριλιγκάς, αν δεν νομοθετηθεί το μέτρο των voucher (των κουπονιών που, αντί επιστροφής χρημάτων, δίνουν τη δυνατότητα παρακολούθησης μελλοντικών συναυλιών της ίδιας διοργάνωσης), το Ejekt δεν μπορεί να ανακοινώσει κάτι στους κατόχους εισιτηρίων. «Η προκαταβολή φόρου έπειτα από μια χρονιά με μηδενικό τζίρο συνιστά επίσης πρόβλημα», προσθέτει. Ο Ν. Λώρης επανασχεδιάζει συναυλίες όπως των Belle & Sebastian και των Placebo, ειδικά όμως για εκείνη της Σελίν Ντιόν, προγραμματισμένη για τις 31 Ιουλίου, δεν μπορεί να κάνει πολλά: τον κύριο λόγο έχει η άλλη πλευρά. Η μετά τον κορωνοϊό εποχή είναι για εκείνον ευκαιρία ώστε να συζητηθούν διάφορα οικονομικά και θεσμικά ζητήματα του χώρου. «Για να υπάρχουν μεγάλες διοργανώσεις όπως τις γνωρίζουμε, χρειάζονται συνθήκες ευνοϊκές για τη “φεστιβαλική εμπειρία”», συμπληρώνει. «Το κυρίαρχο στοιχείο στα φεστιβάλ είναι ότι οι άνθρωποι έρχονται σε επαφή, γνωρίζονται, γίνονται ένα. Φεστιβάλ θα ξαναγίνουν όταν θα είμαστε όπως πριν».

Πηγή: kathimerini.gr