Ο Αργκάν, ο Κατά φαντασίαν ασθενής, είναι ένας ευκατάστατος αστός, υποχόνδριος και  νευρωτικός με τη βασανιστική εμμονή ότι πάσχει από διάφορες αρρώστιες. Πέφτει, λοιπόν, θύμα εκμετάλλευσης των γιατρών και της δεύτερης γυναίκας του της Μπελίνας, η οποία ενδιαφέρεται μόνο για την περιουσία του. Ανίκανος να απαλλαγεί από την εμμονή του και μη θέλοντας να πληρώνει υπέρογκα ποσά στους γιατρούς, αποφασίζει να παντρέψει την κόρη του με έναν γιατρό, ώστε να έχει τον δικό του γιατρό στο σπίτι. Εξαιτίας αυτής του της επιθυμίας, θα ξεσπάσει μια κρίση που θα δημιουργήσει αναταράξεις σε όλη την οικογένεια.

Ο Αρπαγκόν είναι ο Φιλάργυρος, ένας γερο-τσιγκούνης, χήρος, εξαρτημένος από το χρυσάφι του, τόσο που στην ιδέα της απώλειάς του νιώθει να τρελαίνεται.  Κωμικό και συγχρόνως τραγικό πρόσωπο, έρμαιο της αδυναμίας του και του ναρκισσισμού του, βλέπει παντού εχθρούς και καταπιέζει τα παιδιά του, τον Κλεάνθη και τη Λίζα, προσπαθώντας να τους επιβάλλει κερδοφόρους γάμους, αδιαφορώντας για τις δικές τους επιθυμίες, ενώ, από την άλλη, ο ίδιος επιλέγει για σύζυγο μια όμορφη νεαρή κοπέλα, τη Μαριάνα,  με την οποία είναι ερωτευμένος ο γιος του, ο Κλεάνθης. Τα παιδιά αντιδρούν στις επιλογές του πατέρα τους και έτσι ξεκινάει μια προσπάθεια ματαίωσης των σχεδίων του Αρπαγκόν.

ΣΚΗΝΟΘΕΤΗΣ

Κυρίες και κύριοι, σας καλωσορίζω στη μεγαλειώδη παράσταση του πασίγνωστου έργου του διάσημου γάλλου θεατρικού συγγραφέα Μολιέρου,  του Κατά φαντασίαν ασθενή. Πρόκειται για ένα διασκεδαστικό έργο που αγαπήθηκε από το κοινό και άντεξε στον χρόνο. Το γιατί σάς αφήνω να το ανακαλύψετε μόνοι σας παρακολουθώντας την ξεχωριστή αυτή παράσταση την οποία είχα την τύχη να σκηνοθετήσω και μέσα απ’ αυτή να δοξαστώ!

Κυρίες και κύριοι, εγώ είμαι ο σκηνοθέτης!

Εγώ κινώ τα νήματα! Οι ηθοποιοί δεν είναι παρά μαριονέτες στα χέρια μου.

Εγώ οδηγώ την παράσταση όπου θέλω. Και τώρα μάλιστα που ο αείμνηστος Μολιέρος δεν είναι ανάμεσά μας και δεν υπάρχει ο κίνδυνος παρεμβάσεων εκ μέρους του −ξέρετε οι συγγραφείς το έχουν αυτό το ελάττωμα− τώρα αισθάνομαι ελεύθερος, απέραντα ελεύθερος να ξεδιπλώσω το άνευ προηγουμένου ταλέντο μου και να δοξαστώ. Ο Κατά φαντασίαν ασθενής είναι δικός μου, κατάδικος μου και όπως θα δείτε του έχω αλλάξει τα… (φωνάζει δυνατά προς την κονσόλα) ΦΩΤΑ! LUMIERES! Ανάψτε τα φώτα. Η παράσταση αρχίζει!

(Πάει στην άκρη της σκηνής και κάθεται σε μια καρέκλα σκηνοθέτη. Μπαίνει ο Μολιέρος και ακούγεται η φωνή του σκηνοθέτη.)

Μολιέρος Ζάν Μπατίστ (Molière Jean Baptiste de )

1622-1673. Ο Ζαν-Μπατίστ Ποκλέν, γιος του Ζαν Ποκλέν και της Μαρί Κρεσσέ, γεννιέται το 1622. Σπουδάζει νομικά στην Ορλεάνη, ενώ το 1643 έχοντας ήδη συνδεθεί με την ηθοποιό Μαντλέν Μπεζάρ, συγκροτεί μαζί της τον θίασο “L’Illustre Theatre”. Με το ψευδώνυμο Μολιέρος, διευθύνει τον θίασο, ο οποίος εγκαθίσταται στο Παρίσι. Ο θίασος περιοδεύει για δεκατρία χρόνια, ως το 1645. Το 1655 έχουμε την παράσταση της πρώτης σωζόμενης κωμωδίας του Μολιέρου “Ο ασυλλόγιστος στη Λυών”, με τον Μολιέρο στο ρόλο του Μασκαρίλλου. Το 1656 παρουσιάζεται το “Ερωτικό πείσμα”. Το 1658 ο θίασος μετονομάζεται σε “Θίασο του Κυρίου”. Η επιτυχία της φάρσας “Ο ερωτευμένος γιατρός” είναι τέτοια ώστε του παραχωρείται το θέατρο του Πετί Μπουρμπόν. Επόμενη επιτυχία του θιάσου είναι “Οι ψευτοσπουδαίες”, το 1659. Το 1660 παρουσιάζεται ο “Σγαναρέλος ή Ο κατά φαντασίαν κερατάς”. Ακολουθεί με μεγάλη επιτυχία το έργο “Σχολείο γυναικών”, ενώ στη λογοτεχνική διαμάχη που ξεσπά γύρω από το έργο, ο Μολιέρος απαντά με την Κριτική του “Σχολείου γυναικών” και με τον “Αυτοσχεδιασμό των Βερσαλλιών”. Το 1664 δίνεται η πρεμιέρα της κωμωδίας “Γάμος με το στανιό” ενώ στις 12 Μαΐου παρουσιάζονται οι τρεις πρώτες πράξεις του “Ταρτούφου”. Ο βασιλιάς απαγορεύει αμέσως το ανέβασμα του “Ταρτούφου” στο Παρίσι. Το 1665 δίνεται η πρεμιέρα του “Δον Ζουάν” που, παρά την επιτυχία του, κατεβαίνει μετά από 20 παραστάσεις. Ο Λουδοβίκος ΙΔ΄ δίνει στον θίασο του Μολιέρου τον τίτλο του “Θιάσου του Βασιλιά” και 6000 λίβρες χορηγία. Ακολουθούν τα έργα “Γιατρός με το στανιό” και “Μισάνθρωπος”. Το 1667 ακολουθεί η δεύτερη εκδοχή του “Ταρτούφου”, παρουσιάζεται στις 5 Αυγούστου και απαγορεύεται την επομένη. Το 1668 ανεβαίνουν ο “Ζωρζ Νταντέν” και “Ο φιλάργυρος”. Το 1669 ο Μολιέρος επιστρέφει στον “Ταρτούφο” για μια τρίτη διασκευή, το έργο παίρνει έγκριση και γνωρίζει θριαμβευτική επιτυχία. Το 1670 ανεβαίνει “Ο αρχοντοχωριάτης”. Σειρά έχουν “Οι κατεργαριές του Σκαπίνου” το 1671 καθώς και “Οι σοφολογιότατες” το 1672. Στις 10 Φεβρουαρίου δίνεται η πρεμιέρα του έργου “Ο κατά φαντασίαν ασθενής”, με τον Μολιέρο στον πρωταγωνιστικό ρόλο του Αργκάν. Κατά τη διάρκεια της τέταρτης παράστασης ο Μολιέρος νιώθει μεγάλη αδιαθεσία, μεταφέρεται στο σπίτι του και εκεί αφήνει την τελευταία του πνοή.

Θεοχαρίδου ΑντωνίαΔιασκευή:

Η Αντωνία Θεοχαρίδου είναι πτυχιούχος της Γαλλικής Φιλολογίας του Α.Π.Θ. με  μεταπτυχιακές σπουδές στη «Διδακτική της Γαλλικής Γλώσσας» (Rouen/Γαλλία και Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο/Πάτρα) καθώς και στη Δημιουργική Γραφή (Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας). Είναι κάτοχος διπλώματος με τίτλο «Εμψυχώτρια Δημιουργικής Γραφής» του Ινστιτούτου Δημιουργικής Γραφής «ESPRIT-LIVRE» (Γαλλία).
Συνεργάζεται με τη Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σερρών και τον Σύλλογο Φίλων Γραμμάτων και Τεχνών Σερρών καθώς και με σχολεία της Πρωτοβάθμιας και
Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης διοργανώνοντας εργαστήρια Δημιουργικής Γραφής για παιδιά και ενήλικες.
Έχει ενεργή παρουσία στην πολιτιστική ζωή της πόλης των Σερρών.

Συγγραφικό έργο:

«ΕΥΤΥΧΩΣ ΠΟΥ… ΔΕ ΜΕ ΣΚΟΤΩΣΕΣ» μυθιστόρημα
«ΖΗΤΕΙΤΑΙ ΓΑΜΠΡΟΣ»
θέατρο σκιών
«ΕΣΚΑΠΑΖ, ΤΟ ΔΩΡΟ ΤΩΝ ΘΕΩΝ» θεατρικό κείμενο με οικολογικό περιεχόμενο
«Ο ΧΤΑΠΟΔΟΥΛΗΣ ΚΑΙ ΤΟ
ΠΑΡΤΥ ΤΟΥ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΟΥ»
παραμύθι και διασκευή σε θεατρικό κείμενο
«ΚΑΘΕ ΔΕΥΤΕΡΗ ΤΡΙΤΗ»
θεατρικό κείμενο
«TOUS LES DEUX MARDIS» μετάφραση του «ΚΑΘΕ ΔΕΥΤΕΡΗ ΤΡΙΤΗ» στα γαλλικά
«VΙΝGT JOURS, PLUS UN»
μυθιστόρημα
«Η ΧΟΡΔΟΥΛΑ Η ΦΑΛΤΣΑ»
θέατρο για παιδιά
«Ο ΔΕΚΑΤΟΣ ΤΡΙΤΟΣ ΓΑΜΟΣ» θεατρικό σατιρικό κείμενο

Διασκευές για παιδιά σε δίγλωσσο κείμενο (ελληνικά-γαλλικά):
«Ο κατά φαντασίαν Ασθενής» του Μολιέρου
«Ο Φιλάργυρος» του Μολιέρου «Ιντερμέτζο» του Ζαν Ζιρωντού

Επιμέλεια: Μαγκλάρα Κλεονίκη
Σχεδιασμός Εξωφύλλου: Μιχαηλάρη Αριάδνη
Διασκευή: Θεοχαρίδου Αντωνία
Είδος: Βιβλίο
Σειρά: Θέατρο για παιδιά
ISBN-13: 978-960-558-267-8
Έτος έκδοσης: 2020
Δέσιμο: Μαλακό εξώφυλλο
Διαστάσεις: 14×21
Σελίδες: 152

Πηγή:www.dodonipublications.gr