Της αγιογράφου, κριτικού βιβλίου-τέχνης Μαριλένας Φωκά
Image

Ένα πολύ σημαντικό προσκύνημα  υπάρχει στο Λουτράκι Κορινθίας αφιερωμένο στην Παναγία τη Γιάτρισσα.  Στον ομώνυμο ναό υπάρχει η θαυματουργή εικόνα της Θεοτόκου κατάφορη από  εκατοντάδες ασημένια τάματα αλλά και κέρινα αφιερώματα παιδιών ενδεικτικά των ποικίλλων ευεργεσιών και θαυμάτων που έχει επιτελέσει η Θεοτόκος. Ανέκαθεν ο άνθρωπος αναζητούσε την ίαση της ψυχής και του σώματος σε μεταφυσικό επίπεδο.

Από την Πρωτοκυκλαδική περίοδο έως την Κλασσική Αρχαιότητα  υπήρχαν  ειδώλια  αφιερωμένα στους θεούς που τους απέδιδαν ιαματικές ιδιότητες. Για το σκοπό αυτό έκαναν θυσίες, ιεροτελεστίες και ανέπεμπαν προσευχές σε ιδιωτικά ή δημόσια θυσιαστήρια.. Στα Ασκληπεία ανευρέθηασν επιγραφές  με ευχαριστίες προς τους θεούς για τις θεραπείες που είχαν επιτελέσει.Η γυναικεία μορφή υπάρχει στην αρχαιότητα όπως τεκμαίρεται από τα αγαλματίδια θεοτήτων και κτερίσματα  (θεά με φίδια στη μινωική Κρήτη) και άλλες θεότητες που σε επιγραφές αναφέρονται ως ‘ποτνίες”. Στην αρχαία Ελλάδα η ασθένεια ήταν συχνά συνυφασμένη με την ασέβεια προς τους θεούς και την ύβρι  που είχε  επιφέρει ένα μίασμα από το οποίο μπορούσε να  μολυνθεί μια ολόκληρη πόλη με τους κατοίκους της. Σε αυτή την περίπτωση επιτελούσαν καθαρμούς και άλλες ιεροπραξίες που επανέφεραν την πόλη στη πρότερη κατάσταση.
  Κάποια κοινά στοιχεία από την αρχαιότητα έχουν παραμείνει στη λαογραφία αλλά και τη θρησκευτική έκφραση των ανθρώπων όπως η εναπόθεση δίπλα στα αγιάσματα τριχών από την κεφαλή ή ίνες από ρούχα  προκειμένου να επέλθει η ίαση ενός ασθενή. Κατά το ίδιο τρόπο κρεμούσαν οι πάσχοντες πήλινα ειδώλια σε κλαδιά των  δέντρων των ιρρών δασών είτε ως προσφορές ή ως αναθήματα.
 Με την επικράτηση του χριστιανισμού  επικράτησε η άποψη ότι η ασθένεια η φθορά  και ο θάνατος ήταν το αποτέλεσμα της παρακοής και  απομάκρυνσης του ανθρώπου από τον Θεό. Η καταφυγή των πιστών σε περίπτωση ασθένειας ήταν Ο Χριστός, Η Θεοτόκος, και οι Άγιοι. Οι Άγιες μορφές επιτέλεσαν πολλά θαύματα και ανάλογα με τις ευεργεσίες οι μορφές που απεικονιζόντουσαν στις εικόνες λάμβαναν και διάφορα προσωνύμια. Η Παναγία έχει προεξάρχουσα θέση ως μεσίτρια προς τον Θεό και περισσή παρρησία.
Την ημέρα του εορτασμού της Γεννήσεώς Της εορτάζουμε τη Σύναξή της σε όλα τα μήκη και πλάτη της χώρας μας. Από την Τσαμπίκα της Ρόδου, την Κυρα Παναγία της Αλονήσου , την Παναγία τη Γιάτρισσα στη Μάνη, την Παντοβασίλισσα στη Ραφήνα, τη Βουρνιώτισσα στην Τήνο , την Καλολειβαδιανή στην Κύθνο, την Σηλυβριανή στην Καβάλα, την Αγία Νάπα στην Κύπρο,
Η εικόνα της Παναγιάς της Γιάτρισσας  ήρθε στο Λουτράκι από τα Ιεροσόλυμα το 1928. Μια πιστή ονόματι Μαρία, μαία στο επάγγελμα,  επισκεπτόταν το Λουτράκι κάθε χρόνο για τα ιαματικά του λουτρά ερχόμενη από τους Αγίους Τόπους και έφερε μαζί της την εν λόγω εικόνα με την εντολή να την δώσει σε κάποια ευλαβή οικογένεια καθώς η εικόνα ήταν θαυματουργή. Την εικόνα της Παναγίας που κρατούσε τον Ιησού από την αριστερή μεριά  παρέλαβε η Μαρία Σώκου ενώ η προκάτοχός της πέθανε μετά από ένα δεκαήμερο. Οι κάτοικοι του Λουτρακίου έλαβαν πολλές ευεργεσίες και γιαυτό την ονόμασαν “γιάτρισσα” και την τοποθέτησαν σε ένα μικρό εκκλησάκι. Αργότερα κτίστηκε  μεγάλος ναός , τρίκλητη βασιλική με οκτάπλευρο τρούλο το 1960 σε οικόπεδο δωρεά ςτου Ιωάννη Μαρρα.. Η σύναξη της Παναγίας της γιάτρισσας γιορτάζεται στις 8 Σεπτεμβρίου και αποτελεί ένα σημαντικό γεγονός για τους κατοίκους του Λουτρακίου.
(Πηγές :Ορθόδοξος Συναξαριστής)