Ο φιλότεχνος Yπουργός Δικαιοσύνης Κώστας Τσιάρας θα εγκαινιάσει την Παρασκευή 7 Οκτωβρίου 2022 στην κύρια αίθουσα της Sianti Gallery, Βασ. Αλεξάνδρου 2, πίσω από Εθνική Πινακοθήκη την ατομική έκθεση του εμβληματικού καλλιτέχνη, παρουσία του, παράλληλα με την παρουσίαση του ομότιτλου βιβλίου που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Νίκας. Ο Χρίστος Καράς είναι ένας από τους ταλαντούχους εκπροσώπους της γενιάς του ΄60 με πηγαία ζωγραφικότητα. Είχα την τιμή πριν πολλά χρόνια στις αρχές του νέου αιώνα να σκιαγραφήσω με κριτική άποψη και θέση το εικαστικό πορτραίτο του στην εκπομπή της Ετ1 ” ΧΡΩΜΑ ΣΤΟΝ ΧΡΟΝΟ ” που υπήρξε μια ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα παραγωγή της Χάιντυ Τζαφρούντι-Παπαδάκη . Τα κείμενα μου διάβαζε η δημοσιογράφος Ελισάβετ Φιλιππούλη . Στις τωρινές καταθέσεις του παρουσιάζει ένα μέρος της πρωτοπόρας εικαστικής του πορείας από το 2000 ως το 2018. Ταυτόχρονα, στην αίθουσα Β της gallery η αναδρομική του έκθεση αποδεικνύει ότι ο καλλιτέχνης-θρύλος εισχωρεί στην ψυχή της εκάστοτε εποχής για να την καταγράψει συμβολικά. Τόσο που παραπέμπει σε κόσμους ονειρικούς.
Ως τις 29 Οκτωβρίου 2022 θα μπορούμε να θαυμάσουμε την σχεδόν μεταφυσική προβολή της καθημερινότητας, που επιμελείται ο ιστορικός τέχνης Μάνος Στεφανίδης. Ο ίδιος χαρακτηριστικά γράφει: “Ονομάζουμε ζωγραφική εκείνη την διαδικασία που χρησιμοποιώντας ιδιοτελώς το φως, δημιουργεί εικόνες μίας ανιδιοτελούς αθανασίας. Και είναι τότε που η ζωγραφική μπορεί να λειτουργεί κατευναστικά – παρηγορητικά και να ταξιδεύει τον θεατή με την ψευδαισθητική της ικανότητα σε τόπους και χρόνους ονειρικούς. Σε τόπους και χρόνους ελευθερίας. Να υπερασπίζεται, δηλαδή, έναν άλλο κόσμο πιο γοητευτικό από τον ισχύοντα και άρα, έστω και sotto voce, να διαμορφώνει μια συνθήκη επαναστατική”.
Ο Χρίστος Καράς δημιουργούσε εικόνες που πηγάζουν από την αντικειμενική πραγματικότητα και μεταπλάθονταν σε ευαίσθητες μνήμες. Όπως ο ίδιος σημειώνει, το τραγικό αποδίδεται όχι μόνο με αθώα πράγματα αλλά και με ανθρώπινες φιγούρες. Μία όμορφη ξαπλωμένη γυναίκα μπορεί να εκφράζει ό,τι το τραγικότερο μέσα από μία αβίαστη πραότητα. Είναι αυτή που μαγνητίζει τον θεατή όταν αντικρίζει σε κάθε έργο την πληρότητα του απλού, της ίδιας της ζωής.
Γι’ αυτό άλλωστε ο Μάνος Στεφανίδης υπερασπίζεται με θέρμη αυτή την εκλέπτυνση στην ζωγραφική του Καρά : “Ειδικά για τον Καρά θα πρόσθετα οπωσδήποτε και τη λέξη «κομψότητα». Επειδή αυτή η κομψότητα δεν είναι μόνο βασικό χαρακτηριστικό της λυρικής όσο και μελαγχολικής ζωγραφικής του, του συγκαλυμμένου ή απροκάλυπτου ερωτισμού που διακρίνουν τα σώματα ή τα αντικείμενα των εικόνων του αλλά και η γενικότερη στάση της ζωής του. Αισθητική, πολιτική και κοινωνική – συμβιωτική…”.
Στις συλλήψεις του δημιουργού ανατάσσεται το μεγαλείο ανάμεσα στην ζωή και στην άλλη διάσταση .Οι ποικίλες εκφάνσεις του συγκαταλέγονται σε μια βαθιά παρακαταθήκη για την πολιτιστική μας κληρονομιά. Στο πέρασμα του χρόνου, η τεχνοτροπία του συναρπάζει καθώς διαμορφώνεται ως καθρέφτης της κοινωνίας και της αντίληψης των ανθρώπων, ενώ παράλληλα η ευρηματική φαντασία του προσφέρει στο κοινό μια διαφορετική οδό, μεταδίδοντας νέους κώδικες ανάγνωσης με μορφικές θέσεις για την ανάγκη της αφύπνισης και της λύτρωσης χωρίς περιορισμούς απέναντι στην υπάρχουσα κοινωνικοπολιτική συνθήκη .Σήμερα που περνάμε από μια περίοδο εγκλεισμού και αποστασιοποίησης σε κάτι άλλο το μεγάλο πλήγμα που δέχθηκε ο πολιτισμός καταφέρνει μέσα από τέτοιες πρωτοβουλίες να εμφυσήσει την αισιοδοξία ,την στήριξη ,την ανάσα και την αναζήτηση που αδιάλειπτα επιζητούμε. Κάθε πινελιά είναι ένα ξεχείλισμα από συγκινησιακές φορτίσεις που δεν σταμάτησαν να βρίσκουν διέξοδο εξωτερίκευσης .
Πρόκειται για εικόνες από την φύση, την καθημερινότητα, εικόνες του χθες και του σήμερα ,βιώματα , εικόνες που χαράχτηκαν στην καρδιά. Η τέχνη της ζωγραφικής του Χρίστου Καρά αποτελεί μια δυνατή διαδρομή , ένα συναρπαστικό παραμυθένιο ταξίδι μέσα από λεωφόρους χρωμάτων και σχημάτων. Η χαρά, η αγάπη, η μαγεία και η ποίηση αποδίδονται με ειλικρίνεια , πολυκεντρική και πολυσύνθετη προσπάθεια προκειμένου να αναγνωριστεί ένας κοινός τρόπος αίσθησης, διάθεσης, ασφάλειας, απόλαυσης , υπεροχής του πνεύματος ,απλότητας , ευτυχίας, αποφυγής του συγχρωτισμού και αντίληψης για τα πράγματα μακριά από την ισοπέδωση αλλά πάντα με κανόνες επισήμανσης και καθορισμένες αποστάσεις . Τα έργα που παρακολουθούμε απεικονίζουν με θεατρικότητα το πάθος του καλλιτέχνη και ενισχύουν την αποτύπωση της υπάρχουσας εικαστικής πραγματικότητας καθώς παραβάλλουν μια εσωτερικότητα . Η τεχνική του υψώνεται για να επικοινωνήσει με τα πρότυπα .Με σαφήνεια και αλήθεια προβάλλονται εμπειρίες και σκέψεις. Η παρέμβαση των στοιχείων απορρέει από την ευαισθησία του . Με μια προσωπική γλώσσα τολμά οι παραθέσεις του να τείνουν περισσότερο στην έκφραση μέσα από την ψυχολογία . Με την επιθυμία να εκφράσει μια συνθετική αλληλουχία απόρροια από την χαρά της ωριμότητας .
Τα πολυκύμαντα επιτεύγματα του στηρίζονται σε μια δυναμική γραφή με ισχυρά συναισθήματα . Μας οδηγούν να θυμόμαστε κάθε τι που έχουμε μελετήσει. Ένας ψυχολογικός διάλογος νοσταλγίας και εμβαθύνσεων τονίζει στιγμές και ενδυναμώνει την πληρότητα και την ελπίδα. Πρόκειται για μια περιήγηση σε χαρακτηριστικά που γοητεύουν . Ο συνδυασμός της κόσμιας παρέμβασης αναλύεται προσεκτικά .Συγκροτείτε από ένα γραμμικό στυλ που στηρίζεται στην αφαίρεση και ανελίσσεται σε πηγή θάρρους και αισιοδοξίας για το καλύτερο αύριο .