Μετά την περσινή μεταφορά της «Δίκης» του Κάφκα, ο Θωμάς Μοσχόπουλος ανεβάζει το «Φαρενάιτ 451» του Ρέι Μπράντμπουρι, στην Πειραιώς 260, από τις 8 έως τις 10 Ιουνίου, στις 9 το βράδυ.

Σε ένα μελλοντικό ολοκληρωτικό καθεστώς, όπου τα βιβλία καταστρέφονται, ο πρωταγωνιστής του έργου, διώκτης αρχικά των αντιφρονούντων, μεταστρέφεται, όταν έρχεται σε επαφή με τον μυστικό κόσμο των βιβλίων. Πώς μπορεί να σπάσει το εφιαλτικό πρόσωπο του ολοκληρωτισμού; Μπορεί η διεκδίκηση της «προσωπικής ανάγνωσης» να προκαλέσει στο σύστημα ρήγματα ελευθερίας;

Από διώκτης, διωκόμενος

Από τους πιο δραστήριους σκηνοθέτες της γενιάς του, ο Θωμάς Μοσχόπουλος, ο οποίος έχει σκηνοθετήσει, εκτός από θέατρο, όπερα και παιδικές παραστάσεις και διευθύνει το θέατρο Πόρτα, σημειώνει για το έργο: «Το 1953, εν τω μέσω της μακαρθικής περιόδου, εμφανίζεται στα αμερικανικά βιβλιοπωλεία ένα βιβλίο,  που θα αποτελέσει ένα από τα σημαντικότερα δυστοπικά μυθιστορήματα 20ού αιώνα. Πρόκειται για το “Φαρενάιτ 451” του Ρέι Μπράντμπουρι. Ο τίτλος δηλώνει τη θερμοκρασία, στην οποία αρχίζει να καίγεται το χαρτί, και αναφέρεται στην πρακτική της “καύσης βιβλίων”, που ταυτίζεται, ιστορικά και συμβολικά, με την καταστολή της ελευθερίας σκέψης και λόγου.

Η υπόθεσή του είναι απλή: Σε μια μελλοντική κοινωνία, “πυροτεχνουργοί”, λειτουργώντας σαν ένα “Σώμα Κρατικής Ασφάλειας”, εντοπίζουν και καίνε όσα βιβλία έχουν σωθεί, κρυμμένα από αντιφρονούντες που αρνούνται να συμμορφωθούν στο δόγμα ότι τα βιβλία είναι άχρηστα και βλαβερά. Ο βασικός ήρωας του έργου είναι ένα διακεκριμένο στέλεχος αυτού του “σώματος”, όμως, ερχόμενος σε επαφή με το “μυστικό σύμπαν των βιβλίων”, αρχίζει να μαγνητίζεται επικίνδυνα από αυτό. Σιγά σιγά, ανακαλύπτει ότι, πίσω από τον κόσμο εικονικής πραγματικότητας, στον οποίο οι συμπολίτες του ζουν εφησυχασμένοι, υπάρχει ένα ολόκληρο δίκτυο που κινείται υπόγεια και σε αντίθετες κατευθύνσεις από τις δικές του επιλογές. Όταν ξυπνήσει η “περιέργειά” του γι’ αυτόν τον κόσμο, είναι θέμα χρόνου να γίνει από διώκτης, διωκόμενος.

Το 1966, ο Φρανσουά Τριφό μεταφέρει το βιβλίο στον κινηματογράφο και, το 1979, ο ίδιος ο συγγραφέας ξαναγράφει το έργο σε θεατρική μορφή, επεμβαίνοντας σημαντικά στο αρχικό περιεχόμενο του κειμένου και δημιουργώντας έτσι τη βάση για ένα πολύ ενδιαφέρον θεατρικό ανέβασμα. Μια πολυφωνική ανάγνωση που ανατριχιάζει με την επικαιρότητα του έργου, 50 χρόνια μετά από τη δημιουργία της ταινίας».

Ταυτότητα παράστασης

Μετάφραση – σκηνοθεσία: Θωμάς Μοσχόπουλος, σκηνικά: Ευαγγελία Θεριανού, κοστούμια: Κλαιρ Μπρέισγουελ, μουσική: Κορνήλιος Σελαμσής, φωτισμοί: Σοφία Αλεξιάδου, επιμέλεια κίνησης: Σοφία Πάσχου, βοηθός σκηνοθέτη: Ρωμανός Μαρούδης, βοηθός φωτιστή: Tracey Gibbs, βοηθός σκηνογράφου: Γεωργία Τσίπουρα, σχεδιασμός προβολών: Χρυσούλα Κοροβέση – Μάριος Γαμπιεράκης, κατασκευή κοστουμιών: Olga Evseeva, συμπαραγωγή: Φεστιβάλ Αθηνών – Θέατρο Πόρτα. Παίζουν: Αλέξανδρος Λογοθέτης, Άννα Μάσχα, Ευδοκία Ρουμελιώτη, Κίττυ Παϊταζόγλου, Χάρης Τσιτσάκης, Μάνος Γαλανής, Θάνος Λέκκας, Ξένια Καλογεροπούλου.

Πληροφορίες

Πειραιώς 260 – Χώρος Η: Πειραιώς 260 – Ταύρος, τηλ.: 210 9282900. Διάρκεια παράστασης: 120 λεπτά. Η παράσταση παρουσιάζεται με αγγλικούς και ελληνικούς υπέρτιτλους. Τιμές εισιτηρίων: 10  έως 20 ευρώ. Πώληση εισιτηρίων: κεντρικά εκδοτήρια Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου: Πανεπιστημίου 39 – εντός στοάς Πεσμαζόγλου, καταστήματα: Seven Spots, Reload, Media Markt, βιβλιοπωλεία Ευριπίδης, πολυχώρος  Yoleni’s, Viva Kiosk στο Σύνταγμα, Τεχνόπολη Δήμου Αθηναίων, τηλεφωνικά: 210 3272000, ομαδικές κρατήσεις: 210 3222720, κρατήσεις ΑΜΕΑ: 211 7800056 (ώρες λειτουργίας: 9:00 – 17:00), ηλεκτρονικά: greekfestival.gr και viva.gr.

Πηγή: naftemporiki.gr